آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

اجرای ۱۷۵ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس در استان/۳۶۰ کلاس درس دونوبته است

رضا بهنام- خراسان جنوبی-  «محمود چاوشان»  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رسالت و وظایف اصلی اداره کل نوسازی مدارس در بحث مطالعه و طراحی، ساخت و توسعه، مقاوم سازی، تامین تجهیزات، استانداردسازی گرمایشی و جذب مشارکت های مردمی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره وجود سه هزار آموزشگاه در سطح استان، گفت: در حال حاضر ۱۳درصد مدارس استان تخریبی و ۴۸ درصد هم نیازمند مقاوم سازی و بهسازی است.

چاوشان با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش آموز ۷.۲۳ متر مربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری بالاتر است، افزود: اما استان خراسان جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۳۰ مترمربع اس حدود  یک متر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۵پروژه عمرانی با ۵۰۸ کلاس درس با زیربنای بیش از ۷۳ هزار متر مربع در حال ساخت است، ادامه داد: از این تعداد ۱۵۵پروژه مشارکتی و ۲۰ پروژه غیرمشارکتی است که برای تکمیل به ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های مشارکتی حداقل ۳۰ درصد اعتبار توسط خیرین تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۶۰ کلاس درس در سایت مساکن مهر سطح استان کمبود داریم که از این تعداد ۲۴۰ مورد مربوط به مساکن مهر شهرستان بیرجند و ۱۲۰ کلاس درس هم مربوط به مساکن مهر دیگر شهرستان ها است.

چاوشان از وجود ۳۶۰ کلاس درس دونوبته در استان خبر داد و افزود: همچنین در شهرک های اقماری مانند حاجی آباد، امیرآباد، چهکند، شکراب، دستگرد، رقویه، منظریه و علی‌آباد نیز ۶۳ کلاس درس مورد نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۵۸ کلاس درس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز در استان وجود دارد که با تفاهم‌نامه‌ای که بین نوسازی مدارس، بنیاد برکت و استانداری خراسان جنوبی انجام شده است و با اجرای این مهم ۵۸ کلاس درس کانکسی از چرخه فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی حذف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ را می‌توان به عنوان سال نهضت گرمایشی مدارس استان نام برد زیرا هزار و ۸۶ کلاس درس استان به سیستم گرمایش مرکزی مجهز شدند، عنوان کرد: از هزار و ۶۷ کلاس درس فاقد سیستم مرکزی با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته از ابتدای امسال تجهیز سیستم گرمایشی در ۲۴۸ مدرسه اجرا شده و تا مهرماه آماده بهره برداری است.

چاوشان از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار گرمایشی از محل اعتبار ملی به استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با این اعتبار طرح های استانداردسازی گرمایشی در ۵۰۰ کلاس درس سطح استان انجام خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در خصوص مجتمع آموزشی حیات طیبه شهرستان بیرجند گفت: این مجتمع با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع دارای ۴۰ کلاس درس است که یک هزار و ۵۰۰ دانش آموزان از آن بهره مند می‌شوند و هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی دارد که تا پایان مهرماه این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه مجتمع حیات طیبه شهرستان قاین نیز با سه هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا دارای ۱۲ کلاس درس است، افزود: این پروژه نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است تا برای مهرماه آماده بهره برداری شود.

چاوشان با اشاره به اینکه مجتمع آموزشی آستان قدس رضوی از دیگر پروژه های بزرگ استان است که با ۳۶ کلاس درس و بیش از هشت هزار مترمربع زیربنا با مشارکت آستان قدس رضوی در حال احداث است، گفت: عملیات اجرایی فاز یک این مجتمع عظیم آموزشی با ۱۸ کلاس درس از فروردین ماه امسال آغاز شده است و متاسفانه تاکنون روند اجرای پروژه سرعت خوبی ندارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با ابراز نگرانی از روند کند اجرای پروژه مجتمع آموزشی آستان قدس در این استان، افزود: جهش قیمت ها، ضعف نظارت و ناتوانی پیمانکار از دلایل کندی اجرای این پروژه آموزشی است که امیدواریم با پیگیری و انجام مکاتبات بتوانیم به این پروژه سرعت دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تعهد خیرین مدرسه ساز برای سال جاری ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، عنوان کرد: خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ میلیارد تومان جذب مشارکت خیران مدرسه ساز را در استان خراسان جنوبی داشته ایم.

چاوشان از اجرای بسته طرح تحولی «آجر به آجر» با هدف ساخت و تجهیز مدارس با مشارکت آحاد مردم و نهادینه شدن فرهنگ کار خیر و مدرسه‌سازی خبر داد و گفت: این طرح به منظور زمینه سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی آغاز شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: در این طرح تحولی و نوآورانه افراد به صورت جمعی می‌توانند هر کدام بخشی از ساخت مدرسه را تقبل کنند یا به حداقل ۳۰ درصد برسانند تا مشارکت ۷۰ درصدی دولت را در ادامه داشته باشد.

وی در پایان به روش های مشارکت آحاد مردم در امر مقدس مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: برای این منظور می‌توانید کمک های نقدی خود را از طریق شماره حساب ۶۹۶۵۵۶۷۶/۶۴ به حساب مجتمع خیرین مدرسه سازی استان خراسان جنوبی و یا از طریق سامانه پرداخت آنلاین #۱۲۱۴*۳*۷۴۱*  را واریز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا