آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

اجرای سیستم های آبیاری نوین از پروژه های اقتصاد مقاومتی است

خراسان جنوبی-رضا بهنام-«فریبرز عباسی» در حاشیه بازدید از سیستم های آبیاری نوین شرکت پیوند خاوران خوسف،اظهار کرد: امروز برای بازدید از پروژه های آب و خاک و سیستم های نوین آبیاری، چندین پروژه را در شهرستان خوسف بازدید کردیم.

نوشته های مشابه

مشاور وزیر و مجری سامانه های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی چند سال گذشته پروژه های خوبی در بخش سیستم های آبیاری نوین در سطح کشور اجرا شده است، افزود: اجرای سیستم های آبیاری نوین یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است که در همه قوانین بالادستی همانند توسعه کشور بر آن تاکید شده است.

فریبرز عباسی ادامه داد: اجرای سیستم های نوین آبیاری برای افزایش بهره وری آب، افزایش راندمان آبیاری، افزایش عملکرد و اشتغالزایی از جمله های پروژه های موثری است که وزارت جهاد کشاورزی بر آن تأکید دارد.
وی عنوان کرد: توسعه پروژه های سیستم های آبیای نوین در خراسان جنوبی با توجه به اعداد و ارقام رشد داشته است، در حال حاضر حدود 13 هزار هکتار پروژه در این بخش در حال اجرا است که نوید خوبی برای مردم، کاهش مصرف آب، ارتقا و عملکرد محصول برای استان و کشور است.

مشاور وزیر و مجری سامانه های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: اعتبارات سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی در سنوات گذشته ویژه دیده شده است و سال گذشته با بازدید وزیر جهاد کشاورزی قول های مساعدی برای استان داده شد و دستور داده شد تا این اعتبارات برای خراسان جنوبی ویژه در نظر گرفته شود.

عباسی تصریح کرد: اعتبارات برنامه ریزی شده و مصوب شده بر روی کاغذ؛ اعتبارات خوبی است؛ اما تخصیص آن مهم است، اگر تخصیص اعتبارات به موقع باشد ما قول می دهیم وضعیت خراسان جنوبی بهتر شود همانطور که اعتبارات سال گذشته هنوز در استان بوده و در حال مصرف است.
وی بیان کرد: سطح اراضی آبی استان ها، باقیمانده اراضی که هنوز به سامانه های نوین مجهز نشده اند، متوسط بارندگی استان ها، محرومیت و یا توسعه یافتگی استان ها از جمله شاخص های توزیع اعتبارات برای اجرای سیستم های آبیاری نوین است که هر ساله لحاظ می شود.

مشاور وزیر و مجری سامانه های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: وزیر جهاد کشاورزی طی بازدیدی از وضعیت استان خراسان جنوبی برای اجرای سیستم های آبیاری نوین قول مساعد داده اند تا بدون محدودیت تأمین اعتبار شود، امیدواریم این مصوبه در سال جاری هم اجرا شود.

ملانوری نیز در این دیدار خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی استانی در منطقه ای کویری است که در بحث منابع آبی از شرایط نامناسبی برخوردار می باشد.
وی به خشکسالی دو دهه ای استان اشاره کرد و گفت: این منطقه کم بارش و خشک است، لذا باید در مدیریت و برنامه ریزی، شرایط کویری بودن منطقه مد نظر قرار گیرد.
استاندار به لزوم توجه ویژه به هنر مصرف منابع آبی اشاره کرد و گفت: هنر ما باید مدیریت مصارف آب باشد و در وهله اول باید از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، میزان هدررفت آب در بخش روستایی ۵۰ درصد و شهری ۳۵ درصد است.
ملانوری متذکر شد: این در شرایطی است که آب با هزینه بسیار بالا در این منطقه کم آب استحصال، بهداشتی و شیرین شده و با قیمت نازل در شبکه توزیع در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
وی از لزوم اجرای سند سازگاری با منابع کم آبی استان گفت و تصریح نمود: در کشاورزی هم بهترین کار، اجرای مفاد سند سازگاری با منابع کم آبی است که به بخش های مختلف توجه دارد.
استاندار از راه اندازی قرارگاه آب استان با سرپرستی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت که پیرامون مدیریت منابع آب شرب راه اندازی شده است .
ملانوری به لزوم توجه بیش از پیش به شبکه های آبیاری نوین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از طریق توسعه شبکه های آبیاری نوین، بهره وری افزایش می یابد.
وی ادامه داد: استان ما از منابع آبی دیگری مثل قنوات و چشمه ها نیز برخوردار است که در سال های گذشته بعضاً دچار مشکل شده اند که البته با اقداماتی که جهاد کشاورزی انجام داده، بخشی از این مشکلات حل شده است.
استاندار از منابع آبی به عنوان مهمترین زیر ساخت های برنامه توسعه ای استان نام برد و گفت: در بحث های توسعه ای به ویژه در ۴ شهرستان مرزی که منبع اصلی درآمد مردم، کشاورزی و دامپروری است و استقرار مرزنشینان در تأمین امنیت منطقه نیز نقش بسزایی دارد،توجه ویژه به آب و مدیریت منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است .
شایان ذکر است؛ این دیدار با حضور سرفراری مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، عباسی مشاور وزیر و مجری سیستم های نوین آبیاری، علیزاده مشاور معاون وزیر و مدیر طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفت.
تعداد بازدید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا