آخرین اخباراجتماعی

اثرات امریه در دوران مقدس سربازی

فرید خوشدل – کارشناس اجتماعی

 

نوشته های مشابه

اگر شما هم جزو مشمولان سربازی هستید، مطمئنا درصدد آن هستید که حتما دوران سربازی خود را در بهترین شرایط ممکن و متناسب با تخصص و علم خود بگذرانید. یکی از راهکارهایی که شما را به این هدف هر چه بیشتر نزدیک می نماید، امریه سربازی است. امریه سربازی یکی از قوانین نظام وظیفه است که تعداد زیادی از مشمولان وظیفه با استفاده از آن به جای خدمت در پادگان ها در ادارات دولتی یا غیردولتی متناسب با تخصص و حوزه ی مهارتی خود مشغول به خدمت می شوند.

مسلما فراهم شدن چنین شرایطی به سربازان اجازه می دهد تا   تجربه حضور در محیط کار را پیدا کنند و بتوانند تجربیات لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. مازاد بر اینکه دوره دو ساله امریه به عنوان سنوات کاری مشمولان در نظر گرفته می شود یعنی این افراد بعدا در زمان استخدام می توانند ، دو سال امریه خود را به عنوان سنوات کاری ارائه دهند. از اینرو افزایش میزان امریه برای سربازان می‌تواند مزایای بسیاری با خود به همراه داشته باشد. چرا که از یک سو تشویق به خدمتگزاری در دوران مقدس سربازی را بیشتر می کند و از سوی دیگر، نیروی کار ذبده برای ارگان ها و بسیاری از سازمان های دولتی و غیردولتی را تربیت می کند. البته اگر فرصت‌های شغلی جذاب و پردرآمد برای سربازان در جامعه وجود نداشته باشد، افزایش میزان تعداد امریه ها به تنهایی تشویق کننده نخواهد بود. بنابراین، افزایش میزان امریه باید همراه با ایجاد فرصت‌ های شغلی مناسب و پر درآمد برای سربازان همراه باشد.

بسیاری از جوانان نخبه، کاربلد و البته تحصیلکرده کاندیدای بسیار مناسبی برای گرفتن امریه هستند. البته بسیاری از شرکت های دانش بنیان نیز از این فرصت های ویژه بهره می گیرند و بسیاری از جوانان تحصیلکرده به جای گذراندن دو سال از زمان خود را در ارگان های عمومی با بهره گیری از حرفه و مهارت خود علاوه به خدمت به جامعه و کشور تجربه مکفی را از این زمان کسب می نمایند.

تجربه نشان می دهد که افزایش میزان امریه می‌ تواند شرایط زندگی سربازان را بهبود بخشد و بسیاری از نیازهای اساسی آن‌ها را تأمین کند. مسائلی مانند مسکن، سلامتی، تأمین اجتماعی و غیره در این حوزه قرار دارد. اگر سربازان از لحاظ مالی تامین شوند و نیازهای اساسی آن‌ها برآورده  شود، احتمالاً تشویق به خدمتگزاری در دوران مقدس سربازی بیشتر علاقمند خواهند شد.

در این راستا علاوه بر امریه، مزایای دیگری مانند آموزش و تربیت، فرصت ‌های پیشرفت شغلی، پاداش ‌ها و ترفیعات، سازماندهی و ساختار شغلی مناسب و ارتقاء حرفه ‌ای نیز برای سربازان مهم هستند. این عوامل می‌توانند نقش مهمی در تشویق سربازان به خدمتگزاری ایفا کنند.  شایان ذکر است ، گذراندن خدمت مقدس سربازی در راستای مهارت ها و توانمندی های مشمولین می تواند تاثیرات مثبت و شگرفی در خدمات رسانی به جامعه و بسیاری از ارگان ها از یک سو و البته یک تجربه ی کاری مفید برای جوانان این مرز و بوم باشد.

اگرچه شاید معدودی از جوانان از  گذراندن دوران مقدس خدمت سربازی گریزان باشند، اما تجربه ثابت کرده است که شیرین ترین و ماندگارترین خاطرات زندگی هر شخصی در همین دوران مقدس رقم می خورد. به امید سلامتی و سرافرازی تمامی سربازان ایران زمین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا