اقتصادی

 اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان مُهر افتتاح شد

واحد اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر مُهر پنجشنبه با دستور ویدئوکنفرانس رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید، طرحی که توانمندی داخلی در آن متبلور است.به گزارش ایرنا،اجرای این طرح در بخش پتروشیمی که سود سرشاری را به دنبال دارد در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان دستاوردی بزرگ به شمار می رود که نتیجه تلاش دولت و تمامی کارگران و مهندسان داخلی است.

عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۹۴ با دستور ویدیوکنفرانسی دکتر روحانی رئیس‌جمهوری در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مجاورت پالایشگاه گازی پارسیان مهر آغاز شده بود.بیشتر تجهیزات واحد اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر مُهر توسط ۲۵۰ سازنده داخلی در ۱۸ استان کشور ساخته شده‌است؛ این موضوع را رییس هیات مدیره این شرکت بیان کرد.غلامحسین نوذری ‌با اشاره به کیفیت کار و توانمندی کشور در افتتاح طرح‌ها در دوران تحریم اشاره و از وزیر نفت برای ارائه پیشنهاد اجرای این طرح به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قدردانی کرد.وی گفت: باید به این اندیشه‌ها و تصمیم‌ها احترام گذاشت. ستاد اجرایی فرمان امام قدردان همکاری چهار شرکت اصلی وزارت نفت، پیمانکاران، سازندگان و همه دست‌اندرکاران این طرح است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۰ میلیون دلار از منابع طرح یک میلیارد دلاری پالایش پارسیان سپهر از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شده است، به سختی‌های کار اشاره کرد و افزود: در اجرای خط لوله این طرح، ۶۴ کیلومتر عملیات حفاری و لوله گذاری صورت گرفت که ۳۴ کیلومتر آن از بین دو رشته کوه می‌گذشت که به صورت HDD (حفاری عمودی) انجام شده است.

شعله گاز در خانه‌ها، آبی تر خواهد سوخت

نوذری تصریح کرد: هدف اصلی اجرای این طرح تکمیل زنجیره ارزش است و با افتتاح این دو واحد میان‌دستی و پایین دستی، به بهبود محیط زیست نیز کمک می‌شود به‌طوری‌که ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز دی‌اکسیدکربن گرفته می‌شود و شعله گاز در خانه مردم آبی‌تر خواهد سوخت.

وی افزود: محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی از دیگر اهداف اجرای این طرح بوده است که در راستای عملیاتی کردن اهداف بیانات مقام معظم رهبری در بخش پتروشیمی اجرا شده است.

فرآوری گاز به اندازه سه فاز پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر نیز گفت: روزانه ۷۴ میلیون مترمکعب گازغنی چهار میدان تابناک، شانول، وراوی و هما از طریق پالایشگاه پارسیان وارد واحد استحصال اتان پارسیان سپهر در سایت مُهر می‌شود (نزدیک به سه فاز پارس جنوبی) که این مجموعه، با توان بازیافت ۹۵ درصدی اتان، بالاترین توان خلوص در کشور را دارد.

محمود زیرکچیان‌زاده با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ میلیون تن متان تولیدی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ثمره‌های زیست‌محیطی این طرح از سایت مُهر به گاز شهری اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اتان تولیدی در این سایت برای تفکیک نهایی و تولید سالانه ۳.۳ میلیون تن اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی به‌عنوان محصول اصلی به‌وسیله خط لوله ۱۸ اینچ به طول حدود ۶۳ کیلومتر به سایت عسلویه منتقل می‌شود.

گام بعدی برای توسعه طرح

وی ادامه داد؛ طرح توسعه این پالایشگاه با هدف تولید ۴۵۰ هزار تن PDH برای تبدیل پروپان به محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن و تکمیل زنجیره محصولات تعریف شده است که امیدواریم با صدور مجوز تخصیص زمین از وزارت نفت و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم.

طرح پالایش پارسیان سپهر که به عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در دو بخش واحد بازیابی اتان در سایت مُهر در استان فارس و واحد تفکیک اتان در سایت عسلویه استان بوشهر که با مشارکت شرکت‌های همپا، انرژی گستر نصیر، دریاساحل، هیربد نیرو، شرکت مهندسی پرآور و شانول فرآیند احداث شده است، پنج شنبه با دستور ویدئوکنفرانس حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس در سخنانی در این آیین با اشاره به افتتاح مجتمع بزرگ آلومینیوم جنوب استان در سال گذشته گفت: با افتتاح طرح اتان گیری پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مُهر، منطقه جنوب فارس از توسعه صنعتی بهره‌مند می‌شود.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در بازدید از این طرح گفته بود: میزان خوراک ورودی این مجموعه روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب یعنی معادل تولید گاز در سه فاز پارس جنوبی و تولیدات آن سالانه ۳.۳ میلیون تن انواع LPG و میعانات است که با صادرات محصولات، سالانه یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور خواهد داشت.

شهرستان مُهر در فاصله ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا