آخرین اخباراستان ها

آیا کرونا به ایستگاه آخر رسید!؟

پس از گذشت بیش از دوسال از شیوع ویروس کرونا در ایران، شاهد کاهش چشمگیر آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های ناشی از آن در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری رسیده‌ایم، آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری در کشور تک رقمی شده و در روزهای متمادی در این استان صفر است، بسیاری از محدودیت‌های کرونایی رنگ باخته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل این پاندمی به اندمی باشیم.

 بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی از نظر شیوع این بیماری  در کشور صفر است، پس از مدت‌ها شاهد شکل‌گیری پیک جدید کرونایی برخلاف انتظارها نبودیم، بسیاری معتقد بودند پس از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش آمار ابتلا و وقوع پیک جدید خواهیم بود، اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد، به‌نظر می‌رسد رفتار این ویروس چموش به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

قطعا واکسیناسیون گسترده در کشور یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها ناشی از این ویروس است، در ابتدای شیوع این ویروس نیز بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر تاثیر واکسیناسیون بر کنترل این اپیدمی اذعان داشتند، اما باتوجه به اینکه رفتار این ویروس  به‌هیچ عنوان قابل پیش‌‍بینی نیست، نباید به شرایط فعلی دلخوش باشیم و هم‌چنان باید رعایت پروتکل‌ها و به‌ویژه استفاده از ماسک در مکان‌های سربسته در دستور کار باشد.

بسیاری از مردم ترس اولیه نسبت به ابتلا به ویروس را از دست داده‌اند و به‌نوعی در حال برگشت به زندگی عادی هستیم، مدارس و دانشگاه‌ها باز شده‌اند، مراسمات مختلف در حال برگزاری است، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد و امیدواریم این ویروس منحوس به زودی دست از سرمان بردارد.

به گزارش نقش نیوز ، آرش روغنی- رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کرونا بهتر از هر زمانی است، اظهار کرد: طبق گزارشات پزشکان از سراسر استان شاهد کاهش آمار مراجعات، ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان هستیم، اما هم‌چنان عوامل خطر پابرجا است.

وی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد با انجام واکسیناسیون گسترده و ابتلای بسیاری از افراد به ویروس کرونا به یک ایمنی جمعی رسیده‌ایم و افرادی که اکنون به این ویروس مبتلا می‌شوند، دارای علائم خفیف هستند، همچنین با سویه جدیدی نیز مواجه نشده‌ایم.

روغنی با بیان اینکه ایمنی ناشی از تزریق واکسن و ابتلا به بیماری به مرور کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر سویه جدیدی از آن به کشور وارد نشود، این شرایط پایدار خواهد ماند، اما کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت ورود سویه جدید می‌تواند خطرآفرین باشد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان شهرکرد یادآور شد: در شهر پکن شاهد بازگشت قرنطینه‌های کرونایی هستیم، اما اطلاعات دقیقی در اختیار نداریم، اما احتمال ورود سویه جدید وجود دارد، طبق رفتار این ویروس در سویه‌های اخیر شاهد افزایش میزان سرایت و شدت بیماری‌زایی کمتر بودیم، این بدین معنی است که دوره پیک‌های کرونایی کوتاه‌تر می‌شود.

وی توضیح داد: باید مراقب سویه‌های جدید کرونا باشیم، زیرا رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، اگر سویه جدیدی وارد کشور نشود، شرایط پایدار خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود به‌مرور قدرت ویروس کرونا کم شود

ناصر خسروی- متخصص بیماری‌های عفونی  با اشاره به اینکه خوشبختانه پاندمی کرونا در حال کنترل است ، اظهار کرد: شاهد کاهش موارد ابتلا، بستری، بیماران بدحال و فوتی‌های ناشی از این ویروس در کشور هستیم، مراجعات به پزشکان نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که بیماری کرونا به پایان نرسیده است، عنوان کرد: اما عموما ویروس‌های نوپدید پس از طی یک دوره حدودا دوساله به حالت آرامی می‌رسند، اما رفتار ویروس کرونا با سایر ویروس‌ها کاملا متفاوت است.خسروی توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود پس از گذشت بیش از دو سال از عمر ویروس کرونا، قدرت این ویروس به مرور کم شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به علائم افراد مبتلا به کرونا، گفت: در حال حاضر افرادی مبتلا به کرونا با علائم گوارشی و علائم تنفسی فوقانی مانند گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی به پزشک مراجعه می‌کنند که  کودکان هم با این علایم ممکن است مراجعه کنند.وی با اشاره به اینکه واکسن و ابتلا به کرونا موجب ایجاد ایمنی کامل در فرد نمی‌شود، یادآور شد: اما بیماری کرونا در افراد واکسینه شده ضعیف‌تر از سایر افراد واکسن نزده بود، اکنون نگران افراد واکسن نزده هستیم.

خسروی در پایان گفت: توصیه می‌شود نوبت چهارم واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان، افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شود، واکسیناسیون دز سوم نیز در حال انجام است.

آمار ابتلای صفر کرونا در چهارمحال و بختیاری

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، طی ۲۴ ساعت گذشته تست کرونای هیچ یک از مراجعه‌کنندگان بخش بستری و سرپایی مثبت اعلام نشد و هم‌اکنون ۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا نیز کماکان دو بیمار است.همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در چهارمحال و بختیاری ۱۸۴۹ بیمار بوده و در چند روز اخیر مورد جدید فوتی ناشی از این ویروس ثبت نشده است.شهرستان لردگان از نظر شیوع بیماری کرونا در وضعیت آبی و سایر شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا