یادداشت

آموزش مجازی در دوران پسا کرونا

تجربه ی آموزش مجازی ، بسیاری از موسسات آموزشی را به این فکر انداخته است که آیا روش آموزش آنلاین در دوران پسا کرونا نیز ادامه دار خواهد بود .آمدن کرونا و همه گیری آن و تغییراتی که در زندگی ساکنین کره زمین ایجاد نمود، بیشتر از آنکه به واقعیت شبیه باشد، همانند فیلم های هالیوودی بود که یک شبه زندگی ساکنین کره ی زمین را تغییر داد. اتفاقی که با گرفتن جان میلیون ها انسان، باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و ورشکستگی آن ها شد. اما مسئله ای مهم که به دنبال این همه گیری اتفاق افتاد، تعطیل شدن مدارس از ترس جان دانش آموزان بود، به طوری که  بیش از یک میلیارد و 200 هزار دانش آموز از کلاس درس محروم ماندند. اما این شرایط هرگز نتوانست آموزش را به تعطیلی بکشاند. تا جایی که تحولی عظیم در بخش آموزش ایجاد شد وآموزش های از راه دور و با استفاده از پلتفرم های دیجیتال به یک الزام تبدیل گردید. در حالی که کشورها هر یک در مقاطع مختلف از وضعیت سویه های گوناگون ویروس کرونا بسر می بردند، بیش از یک میلیارد کودک در ۱۸۶ کشور جهان تحت تاثیر بسته شدن مدارس به دلیل همه گیری دچار معضلات جدی در امر آموزش شدند. حال که این روزها واکسیناسیون در اغلب کشورها با سرعت بالایی در حال انجام است و لحظه شماری برای پایان یافتن کرونا درجهان در حال فرا رسیدن است، تجربه ی آموزش های مجازی، بسیاری از موسسات آموزشی را به این فکر انداخته است که آیا روش آموزش آنلاین در دوران پسا کرونا نیز ادامه دار خواهد بود و چرخه ی عظیم مالی ایجاد شده از این موضوع می تواند به بازار خود ادامه دهد ؟ آیا بسیاری از دانش آموزان که از بعد مکانی از بسیاری از آموزش ها محروم بوده اند، می توانند از این طریق از عدالت آموزشی برخوردار باشند؟

آموزش مجازی در دوران پسا کرونا
آموزش مجازی در دوران پسا کرونا

البته قبل از همه گیری کرونا هم نیز فناوری های آموزشی گسترده ای بکار گرفته شده بود به طوری که سرمایه گذاری تکنولوژی آموزشی در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار رسید و انتظار می رود، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد. کرونا ما را در این حوزه به چندین سال جلوتر راند . چرا که لزوم آموزش های مجازی به لطف کرونا به امری لازم و ضروری تبدیل شد و به همین علت بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که ، ترکیبی از فناوری اطلاعات در آموزش از ضروریات روند آموزش خواهد بود  و آموزش آنلاین در نهایت به جزء جدایی ناپذیر آموزش مدارس در آینده تبدیل خواهد شد.

استفاده از این تکنیک نوظهور، ایران را همانند کشورهای توسعه یافته در جهت بهره برداری از فضای مجازی و مزیت های آن کمک کرد. البته طبیعی بود که در ابتدای آموزش‌های الکترونیکی به علت مشکلات موجود در زیر ساخت ها، با چالش های متعددی روبرو بودیم. اما اکنون با گذشت بیش از یک سال، اکثریت افراد جامعه، این راه را بهترین فرصت جهت پیشرفت همه جانبه کشور می ‌دانند. حتی بسیاری از مسئولین حوزه ی آموزش بر این عقیده اند که ویروس کرونا علی رغم تمام سختی‌ها و ضررهایی که ایجاد کرده است، توانسته خدمات کم نظیری را در حوزه ی آموزش و ارتباطات بین المللی را با حفظ زمان توسعه دهد و گسترش آموزش مجازی پس از کرونا به امری ضروری و غیرقابل اجتناب تبدیل خواهد شد. چرا که با وجود اهمیت آموزش چهره به چهره و حضوری، دستاوردهای مهم این دوران نشان می دهد که باید در ایام پساکرونا، در کنار آموزش حضوری از آموزش الکترونیکی نیز بهره‌ مند شویم. آموزش های مجازی بستری مناسب اما پرچالشی بود که باید با برطرف نمودن معایب آن، همواره در راس رویکردهای آموزشی کشور قرار بگیرد و هرگز دستاوردهای مهم این دوران کمرنگ نگردد.

منبع:تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا