آخرین اخبارسیاسی

آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس از ساعت ۲۴ امشب

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه امروز اسامی حدود ۱۵ هزار نامزد تایید صلاحیت شده براساس قانون به فرمانداری‌ها ابلاغ و آگهی آن منتشر خواهد شد، گفت: از ساعت یک دقیقه بامداد فردا (پنجشنبه) رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد و تا ۸ صبح روز دهم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

به گزارش نقش نیوز ، محسن اسلامی در گفت‌وگویی با اعلام اینکه تاکنون تخلفی که مربوط به بازه زودهنگام تبلیغات انتخاباتی باشد، نداشته‌ایم، افزود: کار نظارت بر تبلیغات انتخاباتی از سوی هیات های اجرایی، هیات های بررسی استانی، پلیس فتا از فردا (پنجشنبه سوم اسفند ماه ) آغاز  می‌شود و گزارش‌ها در نشست‌های هیات های اجرایی و نظارت بررسی و رسیدگی خواهد شد.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در بررسی تخلفات، جهت رفع تخلف به نامزدها تذکر داده می شود و در صورتی که ابعاد تخلفات شدید باشد، در صورت لزوم به ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در معاونت اجتماعی قوه قضاییه ارجاع داده می شود.

اسلامی با اشاره به اهمیت رصد هزینه های مالی رقابت‌های انتخاباتی برای این دوره، از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خواست همه منابع و هزینه های انتخاباتی خود را در سامانه مالی انتخابات که از آن رونمایی شده است، ثبت کنند.

هزینه هایی که نامزدها باید در سامانه ثبت کنند، منابع مالی، هزینه های برپایی ستادهای تبلیغاتی مجاز، حق الزحمه نیروهای اجرایی و … را شامل می شود.

اسلامی با اشاره به جلسات توجیهی برگزار شده با نامزدهای تایید صلاحیت شده در خصوص قانون جدید انتخابات و دستورالعمل تبلیغاتی، گفت: جلسات مفصلی با نامزدها برای توجیه قانون جدید برگزار شده، با اینحال تاکید داریم قانون و دستور العمل تبلیغاتی را که در مجموعه ستادهای استانی در دسترس است و  در پورتال وزارت کشور قرار دارد، نامزدان مطالعه کنند.

وی در خصوص امکانات تبلیغاتی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: براساس ماده ۷۴ قانون جدید، دستگاه های اجرایی مکلف شده اند، فهرست امکانات و ظرفیت ها، اعم از سالن های همایش و تجمعات را از فردا در اختیار نامزدها (در چارچوب جدول زمانبندی) به صورت رایگان و یا شبه رایگان (حداقل هزینه) قرار دهند.

به گفته وی قرار دادن امکانات دستگاه های اجرایی برای تبلیغات انتخاباتی کاری نوآورانه است که برای اولین بار در تاریخ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و در پی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محقق شده است، بطوری که براساس آئین نامه مصوب هیات وزیران، صدا و سیما و شهرداری ها نیز باید امکانات خود را در اختیار تبلیغات انتخاباتی نامزدها قرار دهند.

صدا و سیما در همین چارچوب، ۲۰۰ کانال استانی ویژه انتخابات راه اندازی کرده است که هر نامزد ۲۰ دقیقه فرصت و امکان ارائه اهداف و برنامه های خود جهت نامزدی را خواهد داشت.

اسلامی، قراردادن امکانات دستگاه ها برای تبلیغات انتخاباتی را بخشی از سیاست دولت جهت کاهش هزینه های تبلیغات و تجمعات دانست و اضافه کرد، پیام رسان های داخلی مانند بله، ایتا و روبیکا و … نیز فضای کافی در اختیار نامزدها قرار خواهند داد که بخشی از آن رایگان خواهد بود و البته نامزدها فقط در حوزه انتخابیه خود می توانند استفاده کنند.

وی در عین حال با اشاره به دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی، تاکید کرد که نامزدها در آثار تبلیغاتی خود، اندازه های اعلامی یعنی ۱۰۰ در ۷۰ را رعایت کنند.

از اسلامی در خصوص آمادگی های پیشا انتخابات، سوال کردیم و اینکه آیا پیش بینی های لازم برای مواجهه با احتمالات طبیعی و جوی و … شده است؟، که وی گفت: پیش بینی حوادث غیر مترقبه مربوط به فرآیند اجرایی انتخابات است که براساس آن در طول یک سال گذشته جلسات متعددی با ستادهای انتخاباتی برگزار شده است.

وی افزود: در این نشست ها همه موارد لازم بحث و بررسی و درباره آنها تصمیم گیری شده است؛ از محل استقرار شعب تا پوشش آنتن دهی و امکانات و تجهیزات پیش بینی ها صورت گرفته است؛ شعبی که برای روز رای گیری در نظر گرفته شده اند، حتما باید شرایط لازم را در همه زمینه ها داشته باشند، بطور مثال پوشش آنتن دهی شعبه ها، یکی از شرایطی است که توسط مرکز فناوری استانداری محل باید تایید شود و اگر شعبه ای آنتن دهی نداشته باشد، به آن مجوز نمی دهیم.

اسلامی گفت، امسال برای اولین بار سامانه ای طراحی و نرم افزار آن در همه ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در کشور نصب و تست آن نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق صعب العبور و کوهستانی کشور که ممکن است آنتن دهی پایینی داشته باشند، شعب سیار در نظر گرفته ایم، گفت: البته وزارت ارتباطات نیز با تقویت دکل ها و بی تی اس های خود تلاش کرد تا مناطق فاقد پوشش را کاهش دهیم، بطوری که می توان گفت این دوره بالاترین نصاب آنتن دهی را خواهیم داشت.

به گفته وی، برای ایجاد تسهیل جهت حضور مردم مناطق صعب العبور برای شرکت در انتخابات این دوره، با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، برای هر استان ، یک فروند بالگرد پیش بینی  شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور، ضمن تاکید بر آمادگی فراجا جهت تامین امنیت شعبات اخذ رای در روز ۱۱ اسفند، افزود: همه احتمالات مانند بارش برف و مسدود شدن راه ها پیش بینی شده است.

اسلامی درخصوص آمادگی نهایی برای برگزاری انتخابات در روز جمعه ۱۱ اسفند گفت، جای هیچ دغدغه و نگرانی نیست و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی اصلی و ذخیره، آماده برگزاری انتخابات هستند و همچنین کلیه تجهیزات ، لوازم و نیز تعرفه ها از ۱۵ روز پیش در اختیار ستادهای استانی قرار گرفته و حتی جهت احتیاط ، پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

وی با یادآوری اینکه مردم عزیزمان، در این دوره با ۵ مدرک، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه ، گذرنامه و کارت پایان خدمت، می توانند آرای خود را به صندوق ها بریزند، گفت: برای تسهیل در امر شرکت در انتخابات همکاران من موظف هستند در روز رای گیری،صندوق های سیار را به مراکز ازدحام مانند بوستان ها و بیمارستان ها ببرند.

اسلامی در خاتمه، پیش بینی کرد که با توجه به تعداد صلاحیت های احراز شده نامزدها و حضور متنوع طیف های سیاسی در این دوره، انتخابات باشکوهی را شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا