آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

آشنایی با نقش برجسته‌های هگمتانه

یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران، هگمتانه است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این مجموعه‌ عظیم و باشکوه در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ با شماره‌ ۲۸ به ثبت ملی رسیده و زیبایی وصف ناپذیری دارد. قدمت این تپه به زمان مادها برمی‌گردد که آن را به‌ عنوان اولین پایتخت ایران و مرکز حکومت خود انتخاب کردند و پس از آن هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نیز هگمتانه را به عنوان پایتخت تابستانی خود در نظر گرفتند. اغلب باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع‌ترین تپه باستانی ایران می‌دانند و از بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و غیره به جا مانده است. این تپه در مرکز شهر همدان قرار دارد و از مکان‌های دیدنی و تاریخی همدان محسوب می‌شود.

هگمتانه کجاست؟

همدان را در اصل پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده‌اند که تپه باستانی هگمتانه در مرکز آن قرار دارد و از مکان‌های دیدنی و تاریخی همدان محسوب می‌شود. مساحت این تپه حدود 30 هکتار است و بیضی شکل بوده و در داخل محدوده شهر همدان، در دو سوی خیابان اکباتان (آیباتان) قرار دارد. در گذشته نام هگمتانه به معنی محل تجمع بوده و در منابع باستانی به صورت هگمتانه، اکباتان، امدانه و همدان ثبت شده است. طی گذر زمان اشیای گران بهای زیادی مانند اشیای زرین و سیمین متعلق به دوره هخامنشی، الواح زرین منتسب به آریارمنه و ارشام (اجداد داریوش) و جام‌های زرین و سیمین از جمله ریتون مشهور طلایی در این منطقه باستانی کشف شده‌اند. همچنین، وجود جاذبه‌های دیگری مانند موزه هگمتانه و مجموعه کلیساها، هگمتانه را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان تبدیل کرده است.

معماری شهر هگمتانه

بقایای بنای تاریخی پادشاهان ماد و پارس که با معماری خاص آن دوره ساخته شده‌اند، در این تپه قرار دارد. در واقع معماران آن دوران، قلعه های تو در تو و بناهای عظیم را با مصالح مختلف (مانند خشت و گل و سنگ) می‌ساختند و تعدادی خانه مسکونی را نیز در اطراف این قلعه‌ها برای مردم طراحی و بنا می‌کردند.

علت ساخت و احداث خانه‌های مردم در کنار قلعه ی هفتم را درخواست دیاکو می‌دانند. تا قوم ماد از محل سکونت خود به مجاورت کاخ شاهی نقل مکان کنند.

با توجه به کاوش‌ها و حفاری‌هایی که در این تپه صورت گرفته، این مجموعه شبکه آبرسانی کاملا پیشرفته و منظمی دارد و معماران به گونه‌ای این شبکه را ساخته‌اند که در فاصله بین کانال‌های آب، راه‌های عبوری با عرضی بیش از 3 متر و نیم وجود دارد و کف این راه‌ها را از آجرهای مربعی شکل و کاملا یکسان ساخته‌اند.

واحدهای ساختمانی مانند حیاط مرکزی، اتاق‌ها و انبارهایی که در اطراف این تپه وجود دارد، به صورت قرینه در اطراف این تپه ساخته شده‌اند. که در فاصله ی 35 متری بین معابر قرار دارند. معماران برای ساخت کاخ پادشاهان در شهر باستانی هگمتانه از طلا، نقره، کاشی کاری و مواد تزیینی نیز استفاده کرده‌اند.

چگونه به تپه هگمتانه برویم؟

این تپه در مرکز شهر تاریخی همدان در خیابان اکباتان قرار گرفته و با توجه به محل قرارگیری آن در شهر، به راحتی می‌توان از آن بازدید کرد. در واقع چون این منطقه تاریخی با میدان اصلی شهر یعنی میدان امام خمینی فاصله کمی دارد، پس برای رفتن به آن‌‌جا به راحتی می‌توان از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرد. اما اگر قصد دارید با تاکسی‌های خطی یا ماشین شخصی به هگمتانه بروید، پس می‌توانید به وسیله همین خودروها خود را به خیابان اکباتان که تپه هگمتانه در آن قرار دارد، رسانده و از این بنای ارزشمند و تاریخی بازدید کنید.

اشیای کشف شده از تپه هگمتانه

اشیاء ارزشمند زیادی در تپه هگمتانه به جا مانده که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوح زرین داریوش دوم

یکی از اکتشافات مهم باستان شناسان در تپه هگمتانه، لوح زرین داریوش دوم است که روی آن با ابعاد حدود 13 در 16، نوشته‌هایی به خط میخی وجود دارد. این لوح زرین در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

ریتون سر بز

یک جام طلایی که نقش سر یک بز روی آن حکاکی شده و اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

ریتون سر شیر

ریتون سر شیر و کاسه سیمین خشایار شاه از دوران پادشاهی هخامنشیان به جا مانده و در موزه ملی ایران قرار دارد.

لوح زرین آرشام

روی این لوح زرین، مطالبی به خط میخی نوشته شده و قدمت آن مربوط به دوران هخامنشیان است. این لوح زرین اکنون در خارج از کشور قرار دارد و در یک مجموعه مخصوص از آن نگهداری می‌شود.

باستان شناسان یافته‌های دیگری را نیز در نزدیک هگمتانه و گنج‌نامه همدان پیدا کرده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • دو کتیبه بزرگ روی یک تخته سنگ که نوشته‌هایی با خط میخی دارند.

  • یک بشقاب نقره مربوط به زمان حکومت هخامنشیان

  • یک جام نقره مربوط به دوران اردشیر اول

خرید بلیط از فلای تودی

اگر قصد بازدید از تپه هگمتانه را دارید، بهترین زمان بازدید اواخر فصل بهار و فصل تابستان است. چون در اوایل بهار همچنان هوای شهر سرد است و گردشگرهای کمتری به آن‌جا سفر می‌کنند. در فصل پاییز و زمستان نیز به دلیل بارش برف و باران و هوای سرد، بازدید از جاهای دیدنی تپه هگمتانه کمتر است. پس اگر قصد رفتن به این شهر را دارید، برای گرفتن بلیط هواپیما یا قطار، می‌توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام‌ کنید.

این سایت ارزان‌ترین بلیط‌هواپیما را را به شما پیشنهاد داده که شما با قیمتی مناسب می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید. پس برای خرید بلیط اصلا درنگ نکنید و همین حالا بلیط‌های خود را از طریق این سایت خریداری کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا