آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

آخرین وضعیت «مسجد کبود»

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی درباره سرنوشت و آخرین وضعیت «مسجد کبود» که از حدود ۱۶ سال پیش در فهرست میراث فرهنگی در انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است، گفت: نام این مسجد جزو مجموعه بازار تاریخی تبریز در یونسکو ثبت شده است و فعلا به مرمت اضطراری نیاز ندارد.

«مسجد کبود» یکی از بناهای تاریخی آذربایجان شرقی است که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد. این مسجد فیروزه‌ای که در جهان اسلام شناخته شده است، از سال ۱۳۸۶ در فهرست میراث فرهنگی در انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، وحید نواداد، معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیگیری ثبت جهانی این مسجد، اظهار کرد: خود بنا به تنهایی به ثبت جهانی نرسیده است، اما جزو مجموعه بازار تبریز در فهرست یونسکو قرار دارد. ۲۵ اثر ثبتی در یونسکو داریم که برخی از آن‌ها مجموعه‌ای از آثار هستند که در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه و ثبت شده‌اند، برای مثال «پاسارگاد» از جمله آثار جهانی ایران است که تعداد زیادی بنا در محدوده آن قرار دارد که در پرونده جهانی به نام آن‌ها اشاره شده است.

او اضافه کرد: بازار تبریز هم یک مجموعه ۳۰ هکتاری است که تمامی آن به ثبت جهانی رسیده و بناهای داخل محدوده آن مانند مسجد کبود هم در این پرونده جهانی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین درباره وضعیت مسجد کبود اظهار کرد: در سال‌های گذشته کارهای خوبی برای این بنا انجام شده است و امروز موضوع خاص و حادی نداریم که موجب شود این بنا به مرمت اضطراری نیاز داشته باشد. اخیرا هم در «مسجد کبود» مستندنگاری و فتوگرامتری مجموعه انجام شد. در این مستند اطلاعات فنی مجموعه آرشیو شده و برای سال‌های آینده هم این مستند یک مجموعه مطالعات نفیس است.

نواداد همچنین گفت: آماده‌سازی پرونده جهانی «مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری» جزو سیاست‌گذاری‌های سال آینده (۱۴۰۳) است. نمایندگان مجلس و مردم هم آن را به طور جد پیگیری می‌کنند.

او درباره وضعیت مرمت مسجد کبود نیز گفت: مرمت یک پروژه عمرانی نیست که در دوره‌ای شروع و تمام شود. مرمت یک موضوع پیوسته است و در دوره‌های مختلف مرمت برای این بقعه صورت گرفته است و باز هم جزو سرخط‌های عملیاتی قرار گرفته تا نیازهای مرمت آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: »مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری» بیشتر از مرمت، مشکل عرصه و حریم دارد. در سال‌های گذشته در عرصه و حریم این مجموعه ساخت‌وسازهایی انجام شده است و رفع این معضل هم نیازمند این است که شهرداری وارد عمل شود و آزادسازی حریم را انجام دهد. افزون بر این‌ها، دنبال نورپردازی در این مجموعه نیز هستیم.

نواداد گفت: امسال هم در حوزه ثبت جهانی مشارکتی با پرونده کاروانسراهای ایرانی داریم که بر این اساس چهار کاروانسرای آذربایجان شرقی در این پرونده قرار دارند. همچنین قرار است جنگل‌های دیزمار به صورت الحاقی به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی افزوده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا