آخرین اخبارکارآفرینی

مشاغل خانگی و دلایل جذابیت آن

مشاغل خانگی در تمام جهان ، به دلایل مختلفی از محبوبیت و جذابیت بالایی برخوردار هستند که البته در این بین ، فاکتور هزینه ، نقش بسزایی را بازی می کند. مشاغل خانگی با حداقل سرمایه آغاز می شوند و به دلیل شرایط انعطاف پذیری که در آن ها وجود دارد، همواره از پایداری قابل قبولی برخوردارند. مزایای بی نظیر مشاغل خانگی سبب شده است که همواره این مشاغل از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. کار کردن در خانه باعث بالا بردن کیفیت زندگی افراد می شود. در مشاغل خانگی تفکیک جنسیتی وجود ندارد و زنان و مردان می توانند با توجه به مهارت های خود در خانه، نه تنها برای خود بلکه برای سایر افراد خانواده نیز شغل ایجاد نمایند. این فاکتور بالاخص برای بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صرفه جویی در هزینه هایی چون اجاره یا خرید ساختمان، هزینه های ایاب و ذهاب و موارد بسیاری از این دست ، نکته ی بسیار مهمی است. همچنین اصولا کسب و کارهای خانگی مالیات پرداخت نمی کنند.

به نظر می رسد ، اکثر افراد به مزایای بی نظیر این قبیل کسب و کارها واقفند. اما بسیاری از آن ها نمی دانند که چگونه و در چه کسب و کاری مشغول به فعالیت شوند و این در حالی است که در کشور ظرفیت های مناسب بسیاری در عرصه های گوناگون اقتصادی وجود دارد که با کمال تاسف نتوانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده کنیم و این بی توجهی باعث شده که با مشکلات عدیده ی بسیاری در حوزه ی اشتغال روبرو باشیم. بطور مثال تنها در حوزه ی صنایع دستی با ظرفیت بالایی از اشتغال می توان روبرو بود. چرا که در تک تک استان های کشور، صنایع دستی منحصر به فردی وجود دارد که نه تنها در بازارهای داخلی، بلکه در بازارهای صادراتی نیز ارزش افزوده ی بسیار بالایی دارد.

اما امروزه اشتغال خانگی مختص به صنایع دستی نیست و در زمینه های گوناگون بسیاری می توان فعالیت نمود. البته وزارت کار و امور اجتماعی با همکاری وزارتخانه های اقتصادی و دستگاه های مرتبط با موضوع اشتغال و مشاغل خانگی لیستی مشتمل بر بیش از دویست شغل را ارائه نموده است که در گروه های اصلی شغلی مانند کشاورزی، صنعت و فناوری اطلاعات قرار دارد. بطور مثال صنایع غذایی یکی از زمینه هایی است که در طول این سال ها بسیار موفق عمل شده است.

مشاغل خانگی و اشتغال
مشاغل خانگی و اشتغال

از تولید و بسته بندی انواع ترشیجات و مرباها گرفته تا انواع شیرینی های خانگی و عرقیات گیاهی ، همه و همه این روزها طرفداران خاص خود را دارند. اکنون اکثریت مردم به دنبال اجناس طبیعی و خانگی به جای بسته بندی های کارخانه ای هستند و همین امر رونق بازار خانگی این محصولات را بیشتر کرده است. خدمات در حوزه ی کشاورزی هم بسیار مورد استقبال است. بسته بندی انواع مواد غذایی از محصولات کشاورزی تا خشک کردن و بسته بندی میوه جات و سبزیجات فراوری شده و خشک شده ، همه و همه به شدت مورد اقبال جامعه است. بالاخص در فضاها ی مجازی و از طریق پیج ها ، فروش محصولاتی از این دست بسیار رونق گرفته است.

افراد متخصص تر می توانند در مشاغل خانگی با گرایش فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند. از برنامه نویسی، ترجمه، تایپ و حروفچینی گرفته تا خدمات گرافیکی و حتی حسابداری می تواند زمینه ای برای کسب درآمد در مشاغل خانگی باشد. حتی شما می توانید در بستر فضای مجازی به تولید محتوا بپردازید و برای سایت های مختلف، محتوای متنی، تصویری، ویدئویی تولید کنید. خدماتی مربوط به حوزه ی مد مثل خیاطی و طراحی لباس یکی دیگر از مشاغل پردرآمد خانگی است که این روزها با باز شدن مدارس و سفارش یونیفرم های مدارس ، کسب و کارشان سکه است.  برنامه نویسی و توسعه دهنده وب نیز نه تنها در ایران بلکه در اکثر نقاط جهان از درآمد خوبی برخوردار است. مشاغل خانگی در فضای اینستاگرام نیز به وفور وجود دارد. از ادمین پیج ها گرفته تا فروشندگی و داشتن یک مغازه ی آنلاین از جمله مشاغل خانگی هستند که می توانند به درآمدهای خوبی منتهی شوند. کافی است بخواهید و در خانه مشغول به کار شوید و کسب درآمد نمایید.

دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا