آخرین اخبارعلمی و فناوری

صفر تا صد آموزش سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانی ها

 

با شیوع کسب درآمد دلاری از ترید در میان ایرانیان، بازارهای مالی گوناگونی مورد توجه بسیاری قرار گرفتند. در این میان فارکس با حجم بالای نقدینگی، ثبات بیشتری در مقایسه با بازارهای مالی دیگر دارد. ایرانیانی که این بازار را برای ترید کردن انتخاب می‌کنند، از فرصت‌های بی‌شمار آن آگاهند. فرصت‌هایی که با نمادهای معاملاتی متنوع، از جفت ارزها تا کامودیتی‌ها و از شاخص‌های سهام تا معامله بر ارزهای دیجیتال، در دسترس هستند.

نحوه سرمایه گذاری در فارکس چگونه است؟ این اولین سوالی‌ست که برای ورود به این بازار شگفت انگیز، ذهن‌ها را درگیر می‌کند. اگر شما هم در وضعیت تورمی کشور به دنبال درآمد دلاری هستید، کافی‌ست این مقاله را دنبال کنید تا آموزش سرمایه گذاری در فارکس را به شما بیاموزیم.

فارکس (Forex) چیست و نحوه سرمایه گذاری در فارکس چگونه است؟

برای ورود به فارکس در ابتدا باید بدانید که بازار فارکس چیست؟ فارکس یک بازار مالی جهانی است که افراد بسیاری در آن مشغول ترید کردن هستند. در این بازار که معاملات آن به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود، نمادهای معاملاتی مثل جفت‌ارزها، شاخص‌های سهام، شاخص‌های انرژی، فلزات گران‌بها و حتی بیت کوین و سایر توکن‌های کریپتوکارنسی، معامله می‌شوند. معاملات توسط پلتفرم‌های معاملاتی، در بروکرهای فارکس صورت می‌گیرد. در بازار فارکس چیزی به شکل سنتی خرید و فروش نمی‌شود و شما مالک یک دارایی خاص نخواهید بود. نحوه‌ سرمایه گذاری در فارکس به این شکل است که می‌توانید با پیش‌بینی نوسانات قیمتی یک شاخص یا جفت ارز، روی آن معامله باز کنید. توجه داشته باشید که در فارکس نمی‌توانید دارایی خاصی را تصاحب و کنید. شما با بازکردن پوزیشن معاملاتی خرید یا فروش (Buy or Sell)، اگر بازار در جهت پیش‌بینی شما حرکت کند؛ معامله‌ وارد سود خواهد شد و اگر پیش‌بینی درست نباشد؛ متضرر می‌شوید. شروع سرمایه گذاری در فارکس مستلزم مراحلی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مراحل سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان

برای سرمایه گذاری در فارکس باید 9 مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

  1. آشنایی با الفبای فارکس
  2. آموزش تحلیل برای پیش‌بینی بازار
  3. انتخاب یک بروکر معتبر
  4. ثبت نام و احراز هویت
  5. افتتاح حساب معاملاتی
  6. شارژ حساب
  7. نصب پلتفرم معاملاتی
  8. کسب مهارت در محیط دمو
  9. شروع معاملات

آشنایی با الفبای فارکس

برای شروع باید با اصطلاحات این بازار آشنا شوید. مکانیزم و ساز و کار را بدانید تا آگاهانه ادامه دهید. اگر پیش‌تر در بازار دیگری ترید می‌کردید، خبر خوش این است که اکثر اصطلاحات بازارهای مالی مشترک است. این به معنای یکسان بودن همه‌ی اصطلاحات نیست. شما می‌توانید در یک روز تمام اصطلاحات متفاوت فارکس را یاد بگیرید. اگر قبلا سابقه‌ ترید نداشتید، جای نگرانی نیست. تمام اصطلاحات در منابع آموزشی متعدد در اختیار شماست.

آموزش تحلیل برای پیش‌بینی بازار

دو نوع تحلیل در بازارهای مالی از جمله فارکس وجود دارد. تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

  1. تحلیل تکنیکال (Technical): روش‌ها و سبک‌ها و ابزارهایی وجود دارند که با بررسی چارت قیمتی و گذشته قیمت، به پیش‌بینی بازار می‌پردازند. این روش‌ها در دسته‌ بندی تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرند.
  2. تحلیل فاندامنتال (Fundamental): بررسی اخبار، رویدادها، تحلیل بنیادی هر نماد از نظر دلایل اقتصادی و وضعیت کشورها، ماهیت فاندامنتالی دارند.

منابع بسیاری هستند که می‌توانند در مسیر آموزش به شما کمک کنند. اما باید اعتبار این منابع را بررسی کنید تا توسط افراد سودجو و بدون تخصصی که صرفا جیب شما را نشانه می‌روند، در دام نیوفتید.

انتخاب یک بروکر معتبر

با توجه به تحریم‌های ایران، بسیاری از بروکرها به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌دهند. برای انتخاب بروکر از ارائه‌ی سرویس به ایرانیان اطمینان حاصل کنید. یک بروکر خوب و مورد اطمینان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • رگوله: بروکر خوب باید توسط نهادهای نظارتی تایید شده باشد و اصطلاحا رگوله (Regulated) باشد.
  • رابط کاربری: بروکر منتخب باید کاربر پسند باشد و فضای کاربری ساده‌ای داشته باشد.
  • اسپرد کم و رقابتی: اسپرد (Spread) همان اختلاف قیمت خرید و فروش است. اگر اسپرد بالا باشد، شما با قیمت بیشتری می‌خرید و با قیمت کمتری می‌فروشید!
  • پشتیبانی خوب: یک بروکر مناسب برای ایرانیان می‌بایست پشتیبانی 24 ساعته و فارسی زبان ارائه کند.
  • تنوع حساب معاملاتی: انواع حساب معاملاتی یعنی بروکر باید متناسب با هر دسته‌ای از معامله‌گران و تریدرها انواع مختلف حساب‌ها را ارائه دهد. برخی افراد سرمایه کمتری دارند و برخی بیشتر، برخی حرفه‌ای هستند و برخی مبتدی. حتی نوع استراتژی معاملاتی تریدرها در انتخاب نوع حساب تاثیرگذار است.
  • روش‌های واریز متنوع: بروکرهای مناسب، روش‌های واریز متنوعی دارند تا همه‌ی کاربران برای واریز پول و شارژ حساب، دست بازتری داشته باشند، از پرداخت ریالی تا دلاری و ارزهای دیجیتال.

یکی از بروکرهای محبوب کاربران ایرانی، از مبتدی تا حرفه‌ای و با هر استراتژی معاملاتی، بروکر دلتا اف‌ ایکس (Delta FX) است. دلتا اف ایکس با بیش از 16 سال سابقه فعالیت در این فضا رابط کاربری بسیار راحتی دارد. ارائه حساب‌های گوناگون، روش‌های شارژ حساب متنوع، کمیسیون و اسپرد رقابتی، ارائه بونس‌ها (Bonus) و طرح‌های تشویقی و همچنین پشتیبانی 24 ساعته و فارسی زبان، از مزایای دیگر این بروکر است.

ثبت نام و احراز هویت در بروکر

پس از انتخاب بروکر، ثبت نام اولیه‌ را با آدرس ایمیل و یا شماره‌ تلفن همراه خود انجام دهید (ثبت‌ نام در کارگزاری‌ها پیچیدگی خاصی ندارد و مشابه ثبت‌ نام در سایت‌های دیگر است). پس از این مرحله اکثر بروکرهای فارکس از شما می‌خواهند قبل از باز کردن حساب معاملاتی واقعی فرآیند احراز هویت خود را انجام دهید که برای امنیت و روند قانونی کار ضروری است. در نظر داشته باشید اگر قصد دارید در ابتدا با حساب دمو با فارکس آشنا شوید‌، می‌توانید موقتا این فرآیند را رد کنید اما در نهایت برای فعالیت باید احراز هویت خود را در کارگزاری تکمیل کنید.

افتتاح حساب معاملاتی

همانطور که گفتیم هر بروکر فارکس تعداد مختلفی حساب معاملاتی ارائه می‌کند و هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. انواع حساب در بروکرهای مختلف، متفاوت است. در اینجا به عنوان نمونه، انواع حساب در بروکر دلتا اف ایکس را بررسی می‌کنیم.

  • حساب دمو (Demo): علاقه‌مندانی که هنوز هیچ آشنایی با بازار فارکس ندارند در حساب‌های دمو می‌توانند با پول غیرواقعی به ترید در فارکس بپردازیم علاوه بر آشنایی با این فضا، تحلیل‌ها و استراتژی‌های خود را بررسی کنند و بعد از آشنایی و تسلط کافی به معاملات واقعی بروند.
  • حساب‌ نانو (Nano): در حساب نانو حداقل مبلغ برای شروع معامله بسیار پایین است و با مبالغ کمتر از 20 دلار هم می‌توان تجربه معاملات واقعی را شروع کرد.
  • حساب اسلامی یا فری سواپ (Free swap): این حساب بهره شبانه ندارد و فری سواپ است. بنابراین برای افرادی که بخواهند معاملات خود را بیش از 24 ساعت باز نگه‌ دارند، مناسب خواهد بود. حساب فری سواپ برای مسلمانان طراحی شده تا بر خلاف قوانین اسلام مجبور به پرداخت و دریافت بهره نباشند.
  • حساب اسپرد ثابت (Fixed spread): این حساب دارای اسپرد ثابت است و بیشتر برای تریدرهای حرفه‌ای، با حجم معاملات بالا است. اگر اسپرد به‌ صورت شناور یا متغیر باشد ممکن است در معاملات با حجم بالا و یا در زمان انتشار اخبار مهم، بخش قابل توجهی از سود معاملات از بین برود.
  • حساب استاندارد (Standard) : حساب استاندارد نیز به عنوان حساب پایه در بروکرها ویژگی‌ها و مزایایی دارد که در نهایت برای اکثر تریدرها مناسب است.

شارژ حساب

پس از افتتاح حساب معاملاتی، حال باید آن را شارژ کنید. روش‌های واریز بسته به بروکر مورد انتخاب شما متفاوت است. برخی از انواع روش‌های رایج واریز به شرح زیر است:

  • واریز ریالی با تاپ چنج
  • واریز دلاری با وب‌مانی و پرفکت‌مانی
  • واریز تتر با ارزهای دیجیتال

با توجه به شرایط خود و روش‌های ارائه شده توسط بروکرتان، روش مورد نظر را برای شارژ حساب انتخاب کنید.

نصب پلتفرم معاملاتی

مرحله‌ی بعدی برای سرمایه گذاری در فارکس نصب پلتفرم معاملاتی است. هر بروکری پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی را پشتیبانی می‌کند. که نرم افزارهای متاتریدر 4 و متاتریدر 5 به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس توسط تمام بروکرها پشتیبانی می‌شوند. برای شروع معاملات حتما باید این پلتفرم‌ها را نصب کنید. شما از طریق این پلتفرم‌ها به انواع چارت‌های معاملاتی و ابزارهای تحلیلی دسترسی دارید و می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

کسب مهارت در محیط دمو

همانطور که پیش در بخش حساب‌ها اشاره کردیم، حساب‌ دمو یک محیط فضاسازی شده و مجازی است برای کسب مهارت، پیش از ورود به معاملات واقعی که توصیه می‌شود حتما قبل از شروع فارکس از این فضا استفاده کنید و با تسلط کافی روی بازار و مهارت‌هایی که آموزش دیده‌اید، سرمایه‌گذاری در فارکس را شروع کنید.

شروع معاملات فارکس

در این مرحله فقط کافی‌ست آموخته‌های خود را با هم ترکیب کنید و از چند روش مختلف تحلیلی، برای تحلیل جهت بازار تایید بگیرید. پس از آن معاملات خود را باز کنید تا دریچه‌ای از درآمد دلاری به روی شما باز شود.

جمع‌بندی

در این مقاله گفتیم که آموزش سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان چگونه است و نحوه‌ی سرمایه گذاری در فارکس را برای شما شرح دادیم. آموختیم که مسیر فارکس 9 گام کلیدی دارد و هر کدام از این گام‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از الفبای فارکس تا آموزش انواع تحلیل را بررسی کردیم و به معیارهای انتخاب یک بروکر پرداختیم. امیدواریم که این نقشه‌ی راه، مسیر سرمایه‌گذاری در بازار فارکس را برایتان هموار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا