آخرین اخبارگزارش

تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش‌سوزی‌های شدید

فصل تابستان امسال اکثر کشور های اروپا ترکیبی است از باران‌‌ های شدید، سیل‌ های ناگهانی و آتش‌ سوزی‌ های گسترده که همزمان اتفاق می‌ افتند و تعداد اندکی از کشور های قاره سبز از آب و هوای شدید و عجیب و غریب امسال در امان بودهاند.

آتش سوزی در بسیاری از کشور های اروپای غربی و مدیترانه بیداد می‌ کند و همزمان طوفان همراه با باران و سیل شدید کشور های اروپای مرکزی از جمله کرواسی، اتریش و جمهوری چک را در می‌ نوردد. اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات اقلیمی و پدیده‌ آب و هوایی ال‌ نینو در رویداد های شدید تابستان امسال قاره سبز نقش داشته‌ اند.

ال‌ نینو زمانی اتفاق می‌ افتد که آب اقیانوس بسیار گرمتر از حد معمول می‌ شود. به گزارش سازمان جهانی هواشناسی به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۳ ال‌ نینو با این قدرت یا حتی بالاتر ادامه پیدا خواهد کرد.

سیل سراسر اروپای مرکزی را بهم ریخته‌ است

آلمان، اتریش، مجارستان، اسلوونی، جمهوری چک و گرجستان تنها برخی از کشور هایی هستند که در هفته‌ ها و ماه‌ های اخیر تحت تاثیر باران‌ های شدید و سیل قرار گرفته‌اند.

این آخر هفته، اسلوونی تنها در ۲۴ ساعت بارشی به اندازه یک ماه به خود دید. این بارندگی‌ ها دست‌کم ۶ کشته و حدود ۵۰۰ میلیون یورو خسارت بجای گذاشت.

در مجارستان هم سیل در جریان است، اما با وجود مشکلات شدید آب و هوایی، دولت این کشور موافقت کرده که پس از رانش زمین ناشی از باران، گروه‌های امدادی را برای کمک به گرجستان بفرستد. در گرجستان ۱۸ نفر کشته شده‌ اند.

تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش‌سوزی‌های شدید
تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش‌سوزی‌های شدید

تخلیه گسترده در سراسر اروپای شرقی و مدیترانه در پی آتش سوزی‌‌های جنگلی

در حالی که برخی از کشور های اروپایی سیل بی‌ سابقه را تجربه می‌ کنند، برخی دیگر در حال مبارزه با شعله‌ های سرکش آتش هستند.

دمای بی‌ سابقه در سراسر این قاره از مرکز پرتغال گرفته تا آتن باعث آتش سوزی شده است. امواج گرما رکورد های بالای دما را در خشکی و دریا به ثبت رسانده و بسیاری از کشور ها هشدار هایی را درباره این دمای بالا اعلام کرده‌ اند.

در منطقه شمال شرقی کاتولونیا در اسپانیا، آتش سوزی‌ در جنگل‌ ها حداقل ۵۰۰ هکتار زمین‌ را سوزانده و باعث تخلیه شماری از ساکنان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا