دنیای رسانه و کارآفرینان
دنیای رسانه در عصر حاضر ، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمامی ابعاد زندگی است . و اما کارآفرینان به شدت به بسترهای فناوری اطلاعات و دنیای رسانه وابسته هستند و از آن بهره زیادی می گیرد. شاید اغراق و دور از ذهن نباشد که کارآفرینی مدرن بدون فناوری اطلاعات را امری غیرممکن بدانیم.
در دنیای کسب و کار، با وجود داشتن تمامی فاکتورهای موفقیت ، هرگز نمی توان با چشم بسته موفقیت را تجربه گر بود. کارآفرینان موفق دنیای رسانه را به درستی می شناسند و همواره فعالیت هایشان سمت و سوی افزایش آگاهی در راستای سواد رسانه ای را داراست.
استفاده از تکنولوژی های روز برای پردازش و تولید اطلاعات و چگونگی واکنش جامعه به عنوان مصرف کننده در فضاهای کسب و کار و تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها و گرفتن کمک هر چه بیشتر برای رسیدن به نقطه ی مطلوب توسط یک کارآفرین از جمله توانایی هایی است که می توان در سایه ی شناخت هر چه بیشتر رسانه کسب نمود. نفوذ رسانه ها بر سلایق، گرایش و حتی دنیای مد بسیار پررنگ است. شناخت درست دنیای رسانه و تلاش در بالا بردن مهارت های مختلف کسب و کار توسط کارآفرینان جوان و صاحبان کسب و کارها بر پایه اصولی استوار است که همواره مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران هر کشوری قرار میگیرد و به تبع، اهمیت آن به عنوان یک ابزار مهم همواره مورد توجه شرکت های بزرگ تجاری و کارآفرینان برتر جهان قرار دارد. کارآفرینی که رسانه را بشناسد، با تسلط و سیطره به اصول بازاریابی و تبلیغات رسانه ای ، گام های بزرگی در راستای موفقیت بر می دارد.
از آنجایی که دنیای رسانه واقعیت را بازسازی می کند ، استفاده از این ابزار و ایجاد نیاز از سوی مصرف کنندگان رسانه، یک رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین هنگامی که مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانه ها می گیرند و متناسب با فاکتورهای فردی خود با رسانه تعامل خواهند داشت. بی تردید نوع تغذیه ی رسانه ای در فرهنگ مصرف و ایجاد نیاز مصرف کنندگان بصورت سیار نقش بسزایی ایفا می کند.
از این رو افراد کارآفرین موفق واقف بر این موضوع، شناخت درست زوایای مختلف رسانه فارغ از نوع آن را، عضو لاینفک حضور در بازار کسب و کار می دانند و اطلاعات رسانه ای را به عنوان عضوی مکمل یکی از مهم ترین عامل های رسیدن به موفقیت می پندارند. به همین علت محصولات رسانه ای اهداف تجاری دارند و زمینه اقتصادی و ضرورتهای مالی محرک صنعت رسانهها را هرگز نمی توان از هر نوع درک واقعی از محتوای رسانه ها جدا در نظر گرفت و این دو بخش چنان مکمل یکدیگرند که تنها در صورت توجه به هر دو بعد ، رسیدن به اهداف مورد نظر در صنعت کارآفرینان بزرگ مقدور خواهد بود. رسانه ها در دنیای امروز، نقش اصلی در انتقال پیام های ایدئولوژی و ارزشی بازی می کنند و بر همین مبنا مفاهیمی همچون مصرف گرایی و یا گرایش و یا عدم مصرف بسیاری از کالاها تنها وعمیقا توسط رسانه صورت می پذیرد. بماند که نقش پر رنگ آن ها در دنیای مارکتینگ و بازاریابی نیز بر هیچکس پوشیده نیست.
بازخورد سیاسی و اجتماعی رسانه در جهان امروز به قدری بالا و حائز اهمیت است که بسیاری از منافع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دولت ها به شدت به آن گره خورده است. دنیای مدرن بیشترین سرمایه گذاری خود را بر رسانه ها انجام می دهد و پیشرفت صنعت و اقتصاد خود را گره خورده با رسانه می داند. برندهای مشهور و مطرح دنیا با شناخت دقیق رسانه، مشارکت فعال در فضای رسانه ای امروز را در اولویت امور خود قرار داده اند و بیشترین بودجه های خود را صرف تبلیغات و بازاریابی در رسانه ها می کنند. زوایای مختلف این فعالیت به قدری گسترده است که فعالیت در هر شاخه ی آن بستر پیشرفت کسب و کارها را فراهم می نماید.
مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات