آخرین اخباراجتماعی

اهمیت مدیریت تعارض در محیط کار

مدیریت تعارض در واقع چگونگی اداره کردن یک مجموعه برای به حداقل رساندن موارد منفی و حصول نتیجه ای بهتر است. در واقع همانطور که از اسمش می شود حدس زد، به فرآیند حل و فصل مشکلات در فضای کسب و کارها اشاره دارد. مدیریت این تعارضات در کسب و کارهای کارآفرینانه می تواند از طریق استراتژی هایی چون مذاکره، ایده پردازی و برگزاری جلسات هم اندیشی، سعی درحل و فصل مشکلات سازمان جلوه گر باشد. بگذارید با مثال ساده تری مطلب را بیان نماییم. کسب و کار دریک فعالیت کارآفرینانه مانند سکانس یک فیلم است که مجموعه عواملی ، برای هر چه دیدنی تر شدن آن دخیل اند. اگر هر بازیگری دیالوگ خود را به نحو احسن اجرا نماید و کارگردان و تهیه کننده از هماهنگی خوبی برخوردار باشد، مطمئنا خروجی نهایی قابل تایید خواهد بود. درحالیکه در نقطه ی مقابل ، وجود کوچک ترین تعارض می تواند این مجموعه کاری را از هدف خود دور نماید.

همانطور که بیان شد، مدیریت تعارض در فعالیت های کارآفرینانه بسیار حائز اهمیت است. هیچ کس دوست ندارد در محیطی کار کند که مدام با بحث و جدل روبرو باشد. عموما فعالیت های کارآفرینانه نیازمند یک تیم قوی، همسو و یکدست می باشد. درک این مطلب که در یک مجموعه ی کاری تا چه اندازه اختلاف نظرها و تعارضات می تواند مشکل ایجاد نماید ، قابل درک است. در چنین شرایطی یک کارآفرین موفق با دردست گرفتن ماجرا اگر بتواند درحل این تعارضات موفق عمل نماید ، کسب و کار خود را به مانند یک فرشته ی ناجی از مشکلات عدیده ی پیشرو حفظ کرده است.

مدیریت تعارض
مدیریت تعارض

تعارض یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که ممکن است در هر سازمانی رخ بدهد . این تفاوت‌ها می‌توانند نشات گرفته از مغایرت ارزش‌ها یا هرعامل دیگری باشند که نهایتا به تعارض و اختلاف بینجامند. ازعدم درک متقابل بین افراد گرفته تا تفاوت های قومیتی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی، همه وهمه می تواند با ایجاد تعارضات مختلف ، محیط کار را به یک محیط غیرقابل تحمل تبدیل نماید. بنابراین تعارض همه‌ جا هست. حتی در یک خانواده ی دو نفره چه برسد به یک محیط کاری با ده ها سلیقه و طرز تفکر. هیچ دو نفری کاملا شبیه هم نیستند و از اینرو وجود تفاوت‌های فردی دور از انتظار نیست. تعارض اجتناب‌ناپذیر است و مدیریت آن از الزامات یک کسب و کار موفق. ما باید بتوانیم تعارضات در محیط  کسب و کار را به حداقل برسانیم و آن ها را برطرف نماییم.

از اینرو استراتژی مدیریت تعارض از الزامات فعالیت های کارآفرینانه است و عمل به آن مزایای بی نظیری را برای کسب و کارها به ارمغان خواهد آورد.

شما به عنوان یک مدیر کارآفرین باید بتوانید با ایجاد یک اتحاد و همدلی در بین نیروی کارتان، تعارضات را مدیریت نمایید. در اینصورت است که تفاوت میان مدیران حرفه ای و کاربلد با مدیرانی که تنها اسم مدیر را به یدک می کشند آشکار می شود. تعارض تنها بین افراد شاغل در یک سازمان اتفاق نمی افتد. حتی ممکن است، شما به عنوان یک مدیر کارآفرین دچار تعارضی بین زندگی شخصی و کاری خود باشید. مهارتی برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی نوع مدیریت تعارض در زندگی اکثر کارآفرینان موفق دنیاست.

مدیریت تعارض در فعالیت های کارآفرینانه یک قدم به سوی حرفه ای شدن است. شما بسته به نوع شخصیت و توانایی های خود در شرایط و موقعیت های مختلف می توانید از الگوهای مدیریت تعارض بهره مند شوید. الگوی سازگاری با شرایط ، الگوی پرهیز از تعارض، الگوی میانجی گری، الگوی رقابتی، الگوی همکاری ، همه و همه می تواند شما را بطور تخصصی تر در استراتژی مدیریت تعارض به موفقیت برساند. سخن پایانی آن که ، هر چه رویکرد شما در حل تعارضات میان سازمانی سنجیده تر و علمی تر باشد، شما موفق تر خواهید بود و می توانید عملکرد بهتری در فعالیت های کارآفرینانه داشته باشید.

مهندس امین رشیدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا