یادداشت

شتاب دهنده‌ ها، پل ارتباطی بین صاحبان ایده و سرمایه

شتاب دهنده‌ ها چه مراکزی هستند و هدف آن‌ها چیست؟هر کسی که به دنیای استارت آپ ها ورود کرده باشد، به خوبی به این مهم واقف است که، راه اندازی استارت آپ ها در ابتدا سخت و چالش برانگیز است و قطع به یقین شما نیازمند کمک و تجربه دیگران خواهید بود. از اینرو با ورود استارت آپ ها و فضای راه اندازی کسب و کارهای نوپا به ایران، مفاهیم و ساختارهای تازه ای به گوش می رسد. استارت آپ های  نوپا در شروع نخستین روزهای کاری خود به شدت خلاء آگاهی های لازم در زمینه های مالی و آموزشی را احساس می کنند. به همین علت اکثرا نمی دانند از کجا شروع کنند و یا اگر راه درستی را در پیش نگیرند همچون سیل بسیاری از استارت آپ های نوپا ،خیلی زود با شکست مواجه خواهند شد. به همین علت شرکت های شتابدهنده ای در کنار استارت آپ ها فعالیت خود را آغاز نموده اند که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت ‌آپی را فراهم می‌سازند. اما واقعا شرکت‌های شتابدهنده چه مراکزی هستند و هدف آن‌ها چیست؟

در واقع  آن ها اغلب شرکت هایی هستند، که با سرمایه گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و درمقابل آموزش های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریع تر و برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد. شتابدهنده یک شریک تجاری برای ایده و استارت آپ شما هستند. البته بسیاری ازشرکت‌های شتاب‌دهنده‌ معمولاً خودشان سرمایه مورد نیاز استارت آپ ها را تامین نمی‌کنند بلکه باعث برقراری ارتباط شما با سرمایه‌گذارانی خواهند شد که ممکن است ایده شما برایشان جذاب باشد و خواهان سرمایه گذاری روی آن باشند. در واقع شتاب دهنده‌ یک پل ارتباطی بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران هست. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته، به دنبال تقویت اقتصاد مبتنی بر فناوری هستند که در کشور با نام اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است، که وظیفه ی اصلی آن تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها می‌ باشد. روند این تکامل نشان می دهد، که اقتصاد جهانی با سرعت به سمت تقویت این مراکز شتاب دهنده در حال تغییر ساختار است.

شتاب دهنده ها ،شرکت هایی هستند که برای رشد ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند. از آن جایی که صاحبان استارت آپ ها اکثرا جوانان خلاق و تازه کاری هستند که از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتاب‌دهنده ها ؛مجموعه ‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع  مشاوره، فناوری‌ها و تجهیزات مختلف وهرآنچه یک استارت آپ برای ادامه فعالیتش به آن نیاز داشته باشد را در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارت‌آپ‌های نوپا قرار می‌دهند. هر چند برخی از افراد براین عقیده اند، که عدم حمایت مالی، بزرگ ترین مشکل پیش روی یک استارت آپ است. اما تجربه نشان داده است که هر چند مشکلات مالی جرقه‌ای برای آغاز پروژه شکست استارتاپ‌ ها است ولی مشکل عمده عدم حمایت و تجربه در زمینه‌های فکری، بازارشناسی، پیداکردن هدف و مواردی از این دست است.گویا، شتاب دهنده ها نقش یک حامی را بازی می کنند که در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شان، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و همپای بسیاری از شرکت های صاحب نام رشد و رقابت نماید.

همچنین شتابدهنده ها نقش بسیار مهمی در معرفی محصولات فناورانه به بازارهای تخصصی و قرارگیری در زنجیره تامین شرکت های همکار دارند. در کشور ما نیز، با توجه به اهمیت نقش شرکت های دانش بنیان در ساختار کسب و کار و همچنین توجه و تاکید بسیاری از نهادها و تصمیم گیران به کسب و کارهای نوپا و اهمیت تولید داخلی و خودکفایی درکشور، تقریبا تمامی سازمان‌های خصوصی و دولتی، فعالیتی را در زمینه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان آغاز کرده اند، که فعالیت بسیاری از آن ها ،خود همانند نقش شتاب دهنده ها محسوب می گردد. امید آن می رود که سیاست های اعمال شده به سمتی پیش رود که فرایندهای اجرایی در کشور، در راستای حمایت هر چه بیشتر از استارت آپ های نوپا و کارآفرینان تازه کار در هر زمینه ای همچون شتاب دهنده ها در راستای حمایت هر چه بیشتر جوانان خلاق و پویای این مرز و بوم باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا