مشکل عرضه،توزیع است یا تولید!؟
رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اگر کالا به اندازه نیاز بازار در اختیار اصناف قرار بگیرد، مشکلی در عرضه کالا نخواهیم داشت. به گزارش نقش نیوز به نقل از اتاق اصناف، سعید ممبینی در نشست وب کنفراس هماهنگی اجرای طرح توزیع مویرگی کالای اساسی در واحدهای صنفی منتخب، اظهار کرد: وقتی راجع به مشکلات کالا صحبت می کنیم ناگزیر بایستی توجه مان به زنجیره تامین نیز باشد و تضمین می دهیم اگر کالا به اندازه نیاز بازار در اختیار اصناف قرار بگیرد، مشکلی در عرضه کالا نخواهیم داشت و اصناف بهترین مرجع برای حفظ تعادل قیمت ها و عرضه مناسب در بازار هستند.
وی تصریح کرد: وقتی میزان واردات برای نهاده ها، جوابگوی نیاز تولید نیست و زمانی که تولید پاسخ گوی نیاز بازار نیست، درست نیست نظام توزیع و اصناف را مقصر بدانیم. در حال حاضر محدودیت هایی در عرضه مقدار برخی از کالاهای اساسی وجود دارد و قطعا نمیتوان به تعداد همه اعضای یک صنف کالا در اختیارشان قرار بگیرد و به همین دلیل پارامترهایی مانند داشتن ترازوی دیجیتال و استفاده از صندوق پز و … برای ارائه فاکتور و ثبت تراکنش ها در تعیین واحدهای منتخب الزامی است و توزیع نیز به صورت چرخشی انجام می گیرد، به عنوان مثال اگر اتحادیه ای ۵۰۰ عضو مرغ فروش دارد عرضه مرغ با قمیت مصوب ابتدا در چند واحد منتخب انجام میگیرد و در هفته بعد چند واحد دیگر به صورت چرخشی برای عرضه کالا در نظر گرفته می شوند.
وی افزود: نظارت بر روند اجرای طرح توزیع کالای اساسی از سوی بازرسان اتاق های اصناف و اتحادیه ها و بازرسان بسیج اصناف نیز صورت میگیرد و دستگاههای متولی نیز در راستای اجرای بهترین طرح باید همکاریهای لازم را داشته باشند و اینکه کالاها در فروشگاههای زنجیره ای توزیع می شوند تنها مزیتی که دارند بحث ارائه فاکتور است که باید تلاش کنیم واحدهای صنفی نیز در این راستا حرکت کنند تا در حوزه رقابت دچار خلاء نشویم.
ممبینی اظهار کرد: امیدواریم با تمهیداتی که دولت به کار بسته با تامین به موقع مواد اولیه کارخانجات، شاهد رونق کسب وکار و ایجاد آرامش در بازار باشیم و در تعدیل قیمت ها بایستی تخفیف ها بخصوص در بحث کالاهای اساسی مرتبط با شب عید بارزتر شود.
مشکلات بازار، صرفا در حوزه توزیع کالا نیست
در ادامه این نشست ،دکتر غلامرضا حسن پور – رئیس سازمان بسیج اصناف کشورگفت: شبکه مویرگی کالا یا همان واحدهای صنفی خرد (کاسبان امین) تاثیر زیادی در تنظیم بازار و توزیع کالا در کشور دارند و برخی از مشکلات حوزه بازار صرفا در بخش توزیع کالا نیست و لازم است توجه بیشتری در حوزه تامین و تولید کالا صورت بگیرد.
حسن پور با بیان اینکه وجود سه میلیون واحدصنفی در کشور بزرگترین فرصت برای توسعه اقتصاد است، افزود: در ابتدای شیوع بیماری کرونا تمامی کشورهای غربی و اروپایی با مشکل شبکه توزیع کالا و خالی شدن فروشگاهها و هجوم مردم به فروشگاهها مواجه شدند که در ایران به دلیل فعال بودن شبکه مویرگی زنجیره توزیع این مشکلات را نداشتیم و عرضه کالا به صورت مستمر صورت گرفت.