آخرین اخبارفرهنگی

3 دستور غذای بسیار محبوب برای مهمانی که حتما به آنها نیاز دارید

در فرهنگ ایرانی برای مهمان توجه و ارزش ویژه‌ای قائل می‌شویم و از قدیم ایرانی‌ها به مهمان نوازی معروف بودند. به همین دلیل هم معمولا بهترین مواد غذایی و امکاناتی را که داشتند در اختیار مهمان قرار می‌دادند. اهمیت مهمان از یک طرف و تنوع مواد غذایی هم از طرف دیگر موجب توجه ایرانی‌ها به دستورهای غذاهای مختلف شده است. ما در این مقاله به بررسی انواع غذاهای محبوب برای مهمانی‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

  1. چلو کباب کوبیده مرغ

کوبیده مرغ یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی است که به عنوان یک غذای خانگی هم شناخته می‌شود. درواقع کوبیده مرغ همان دستور کوبیده گوشت را دارد اما در آن به جای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده می‌شود. نکته این کباب در استفاده از زعفران در مواد گوشتی است؛ در صورتی که از زعفران در مواد آن استفاده کنید کباب شما عطر و طعم عالی خواهد داشت. برای خرید بهترین انواع زعفران در کنار توجه به قیمت آن باید دقت داشته باشید که از برندهای معتبری آن را خریداری کنید. معمولا بهترین زعفران برای شهر مشهد است.

مواد اولیه:

سینه مرغ: ۶۰۰ گرم

سیر: ۴ حبه

پیاز بزرگ: ۲ عدد

کره: ۵۰ گرم

تخم گشنیز: نصف قاشق چایخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

سس کباب:

کره: 100 الی 150 گرم

زعفران دم کرده: به میزان لازم

دستور ساده تهیه:

در گام اول باید مرغ را با دنده ریز چرخ گوشت چرخ کنید. و پیازها را هم با رنده ریز خرد کنید و آب آن را حتما جدا کنید. اگر آب پیاز را کامل نگیرید باعث می شود کباب ها شل و تلخ شوند. سپس مرغ را با پیاز کاملا ورز دهید تا با هم مخلوط شوند و در حین چنگ زدن ادویه های گفته شده را اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم.

هنگام سیخ زدن باید از مواد کوبیده حدود 70 تا 80 گرم بردارید تا کلفت نشود و نریزد. بعد از 5 دقیقه ورز دادن میتوانید به اندازه مقداری که گفته شد از مواد بردارید و به همان ترتیب که کباب کوبیده را به سیخ میکشید این کباب را به همان شکل سیخ کنید. در این فاصله سس کباب را درست میکنیم. به این شکل که کره را در ظرفی روی حرارت ذوب میکنیم و زغفران را با آن مخلوط میکنیم و با قلمو روی کباب ها میکشیم. وقتی که همه کباب ها را به سیخ کشیدید می توانید روی زغال یا کباب پز گازی آنها را بپزید و در انتها از سس کره و زعفران برای براق شدن و چربتر شدن این کباب ها کمک بگیرید. علاوه بر این دستور می توانید از طرز تهیه سایر کباب ها برای مهمانی نیز بهره ببرید.

  1. زرشک پلو با مرغ مجلسی

این غذا نیز از جمله غذاهای محبوب در مهمانی‌ها است که برای پذیرایی از مهمان و به همراه زرشک مرغوب استفاده می‌شود. برای خرید زرشک مرغوب باید بدانید که قیمت ارزان زرشک را نباید فدای کیفیت آن کنید. معمولا زرشک پفکی برندهای مجتهدی، سحرخیز و برادران حسینی از جمله بهترین برندهای زرشک ایرانی است.

مواد اولیه:

برنج:4 پیمانه

مرغ:4 تکه

پیاز خرد شده نگینی: 1 عدد

زرد چوبه:1 قاشق مربا خوری

نمک: 1 قاشق چای خوری

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: 4 قاشق غذاخوری

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 قاشق غذا خوری

زرشک:1 پیمانه

شکر:2 تا 3 قاشق غذاخوری

خلال پسته: 100 گرم

کره:50 گرم

برای پخت این غذا ابتدا مرغ خرد شده را با پیاز نگینی و زردچوبه و نمک که از قبل آماده کرده ایم با دو قاشق روغن غذاخوری در حرارت متوسط تفت می دهیم تا پیاز کاملا آب شده و مرغ داخل قابلمه مزه دار شود. پس از مزه دار شدن مرغ حدود 4 لیوان به آن آب اضافه می‌کنیم. زمانی که مرغ یک ربع تفت خورد کمی از مراحل پخت آن انجام شده است و زمان زیادی برای پخت نیاز نیست پس بعد از همه این مراحل منتظر می مانیم تا 4 لیوان آبی که به مرغمان اضافه کرده ایم به 2 لیوان برسد.

برای خوش عطر  و طعم شدن مرغ، در یک تابه جداگانه  یک قاشق روغن ریخته و رب گوجه فرنگی از قبل آماده شده را داخل تابه می‌ریزیم و آن را تفت می‌دهیم. سپس در این مرحله می‌توانیم به رب و روغنی که تفت دادیم لیمو،گلاب و یک قاشق از 4 قاشق زعفرانی که تهیه کرده ایم را به آن اضافه می کنیم. پس از تفت خوردن این مواد با هم آن را به مرغ پخته شده اضافه کرده و هم میزنیم تا مواد به خورد مرغ برود. سپس اجازه می‌دهیم تا مرغ با حرارت کم به خوبی پخته و آب آن غلیظ شود.

  1. ته چین مرغ

ته چین هم از دیگر غذاهای محبوب و مجلسی است که سرعت پخت بالایی دارد. ته چین را می‌توان با گوشت مرغ یا گوشت قرمز هم درست کرد. ته چین یک غذای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار است. گاهی اوقات در ته چین از قارچ و بادمجان و زرشک هم استفاده می‌کنند.

مواد اولیه:

برنج: 2 پیمانه

تخم مرغ: 2 عدد

زرشک خشک: یک دوم پیمانه

ماست ساده: یک دوم پیمانه

کره: 2 قاشق غذاخوری

روغن: یک چهارم پیمانه

زعفران: 4 قاشق غذاخوری

سینه مرغ بدون استخوان: 1 تکه

پیاز: 1 عدد

خلال بادام: 2 قاشق غذاخوری

خلال پسته: 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه: به میزان لازم

نمک و فلفل: به میزان لازم

زرشک‌ها را به مدت یک ساعت خیس کنید. برای پخت مرغ، ابتدا یک عدد پیاز کوچک را برش زده و همراه با سینه مرغ بدون استخوان و 1 لیوان آب، نمک، فلفل و زردچوبه روی حرارت ملایم بپزید تا آب آن تبخیر شود. مرغ را به قطعات کوچک برش دهید و سپس برنج را بشویید.

سپس برنج را به یک قابلمه بزرگ پر از آب منتقل کنید. مقداری نمک اضافه کرده و اجازه دهید بپزد. برای اطمینان می‌توانید برنج را بخورید و تست کنید. برنج باید از بیرون نرم و از داخل سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

در کاسه‌ای دیگر ماست، زرده تخم مرغ و زعفران حل شده در آب را با هم مخلوط کنید. برنج را به مخلوط ماست اضافه کرده و خوب هم بزنید. سه قاشق غذاخوری روغن داخل قابلمه بریزید. نیمی از برنج را به قابلمه منتقل کنید. لایه اول را با یک قاشق صاف کرده، تکه‌های مرغ را روی برنج بچینید و سپس یک لایه مرغ را با باقیمانده برنج بپوشانید. باقیمانده زعفران را همراه با 2 قاشق غذاخوری روغن یا کره ذوب شده روی برنج بریزید. قابلمه را روی شعله متوسط مستقیم قرار دهید. ته چین شما نیاز به یک ساعت زمان دارد تا کاملا پخته شود.

نویسنده: وحیده امینی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا