یادداشت

وقتی کارآفرینی حد و مرزی ندارد

کارآفرینان ذبده ی دنیا همگی بر این عقیده اند، که کارآفرینی حد و مرزی ندارد. تلفیقی شگفت انگیز بین ایده های ناب و اراده های راسخ وجود دارد که می تواند زاینده ی یک کسب و کار باشد. فقط کافی است که مردم عادی هم به این باور برسند که  ایده های بزرگ کارآفرینی؛ نیازمند یک فرمول جادویی نیست. اما این به این معنی نیست که هیچ فرمولی نیز برای آن وجود ندارد.گاهی آن قدر ساده است که متعجبیم چرا تا به حال به ذهن ما خطور نکرده است و گاهی آنقدر پیچیده است که که متحیریم ،چگونه به فکر کسی رسیده است.

صنعت غذا نیز دقیقا از جمله حوزه هایی است که جاذبه ی فراوانی برای بسیاری از کارآفرینان طراز اول دنیا به همراه دارد و سرمایه گذاری‌های نوین در صنعت غذایی در اغلب موارد با موفقیت روبرو شده است. افزایش جمعیت و تقاضا برای سهولت دسترسی به انواع خوراکی ها و غذاها از جمله عوامل تاثیرگذاری است که فرصت های کسب و کار زیادی در زمینه ی صنایع غذایی فراهم کرده است.هرچه صنعت غذا با گذرزمان، پیش تر جلو می رود،
آدم های خلاق و سرمایه گذاران با جسارت بیشتری پا به این عرصه می گذارند و به موفقیت های قابل توجهی در این حوزه نائل می آیند. حتی کرونا هم نتوانست اندکی از سوددهی این صنعت را بکاهد، البته شاید در روزهای اولیه شیوع و قرنطینه های ابتدایی کمی این صنعت را با افت و خیز مواجه کرده باشد. اما به نسبت سایر صنایع هنوز با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

چرا که بازار خوراکی ها و مواد غذایی، بازار گسترده ای است که پیشگامان خلاقیت و نوآوری فضای زیادی برای بروز و ظهور علایق و سلیقه های خود دارند. شاید اگر از قریب به اتفاق مردم سوال شود که مهم ترین صنعت پولساز در جهان کدام است، به صنعت IT یا تکنولوژی اشاره نمایند. اما نکته ی جالب توجه اینجاست که آمارها، نتیجه ای مغایر با نظریه عموم نشان می دهند. به گزارش مجله فوربس؛مهم ترین صنعت در جهان، صنعت غذاست. چرا که در هر کشوری غذا و خوراکی در اولویت های بالای زندگی مردم قرار دارد و از جمله مایحتاج هایی است که مردم، تحت هر شرایطی نیاز به مصرف آن دارند.همچنین آینده ی آن برای کارآفرینان این صنعت روشن است و با توجه به تاریخ و قدمتی که دارد، می توان درس ها و تجربیات بسیاری را در این زمینه کسب نمود.

میلیاردرهای فراوانی در جهان وجود دارند که ثروت های افسانه ای خود را از طریق تاسیس رستوران ها و فست فودهای زنجیره ای به دست آورده اند که هم اکنون، شعبه های بسیار زیادی از آن ها در سراسر جهان راه اندازی شده است. البته تمام رستوران ها و خدمات غذایی راه موفقیت را طی نمی کنند. طبق مطالعاتی که در دانشگاه اوهایو در باره رستوران های شکست خورده صورت گرفته است، شصت درصد این رستوران ها درهمان سال اول شکست می خورند.
بنابراین رستوران های معروف جهان، همچون کی اف سی، مک دونالد، ساب وی و استار باکس که در کشورهای مختلف دنیا سال‌های سال مشغول به فعالیت‌اند و البته نمونه های موفق ایرانی هم در این صنعت وجود دارد.

مسلما مدیریت قوی و فکری خلاق از پشتوانه های اصلی این قبیل کسب و کارهاست. داشتن ایده های نوآورانه و پیشرو، منوهایی متنوع تر و خدمات جدیدتر یکی از فاکتورهای موفقیت آنان بوده است. چرا که ارائه ی محصولات پر طرفدار، سالم و با کیفیت سبب خواهد شد که غذا با کیفیتی یکسان و با قیمتی یکپارچه در سراسر جهان و در تمامی شعبات
رستوران های زنجیره ای عرضه گردد.علاوه بر این، شاید انتظار می رود که غذاهای با کیفیت، قیمت های بالاتر را توجیه کند. اما رستوران های موفق همیشه در نظر دارند که قیمت با حجم غذا و حتی قیمت های پیشنهادی رقبای آن ها به شدت وابسته است و همین امر رضایت مشتری و تعامل با او را در بر خواهد داشت. البته گزینه ی بازاریابی و تبلیغات نیز از جمله مسائلی است که نباید هرگز مورد غفلت قرار گیرد. چرا که هنوز بسیاری از برندهای غذایی مطرح دنیا که به نظر می رسد، دیگر آن قدر به شهرت رسیده اند که نیازی به تبلیغات ندارند، هنوز هم خود را نیازمند به تبلیغات و بازاریابی در این بازار پررقیب می دانند. قدر مسلم، در مسیر کارآفرینی در هر حوزه ای ،درس های زیادی باید فرا گرفت و از ابزارهای زیادی باید استفاده کرد. ایران با جمعیت بالغ بر هشتاد میلیون نفر ، فرصت های فراوانی برای تولید غذا و کارآفرینی در صنعت مواد غذایی دارد، که البته می توان بازار اشتغال وسیعی را نیز برای آن در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا