اجتماعی

هیچگونه اجباری در خرید تایرهای بی‌‌کیفیت وجود ندارد

طبق اعلام وزارت صمت، واردات لاستیک با قیمت ارز نیمایی به طور مکفی انجام پذیرفته و هیچگونه اخلال و وقفه‌ای در روند واردات صورت نپذیرفته است و در حال حاضر موجودی تایر سنگین به مقدار نیاز در انبارها موجود است‌. به گز‌ارش خبرنگار فارس، روز 22 خرداد امسال این خبرگزاری گفت‌‌وگویی با دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور منتشر کرد که در این گفت‌‌وگو به نقل از وی اعلام شده بود: در حال حاضر اصلاً لاستیک کامیون در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت موجود نیست و کامیون‌داران لاستیک را با نرخ آزاد و گران خریداری می‌کنند.

به گفته احمد کریمی، شرکت‌های تولید داخل هم اگر زمانی لاستیک را در سامانه می‌آورند، قیمتی ارائه می‌دهند که در بازار آزاد، با قیمت ارزان‌تر پیدا می‌شود.وی گفته بود که راننده کامیون در این شرایط اقتصادی مجبور است لاستیک بی‌کیفیت چینی را خریداری کند و برخی از همین لاستیک‌های تولید داخل که قیمت آنها هم افزایش یافته است هم عمر چندانی ندارند که این در کنار افزایش هزینه‌های کامیوندار، در ایمنی سیر هم تأثیر منفی دارد.به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور  با وجود ابلاغ  عرضه لاستیک با ارز دولتی ناهماهنگی‌هایی بین بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل وجود دارد و آن 120 هزار حلقه لاستیک که قرار بود تا 30 خرداد از گمرک بیرون بیاید، به جایی نرسید. البته بانک مرکزی نامه را به بانک عامل داده است،‌ اما بانک های عامل خصوصاً بانک صادرات همکاری مناسبی ندارند.

در این راستا وزارت صمت توضیحاتی در این‌باره به این خبرگزاری ارائه داده است.

* وز‌ارت صمت: لاستیک خودرو سنگین به مقدار نیاز در انبار موجود است‌‌

در توضیحات وزارت صمت آمده است: تولید لاستیک در داخل کشور متاثر از تغییر گروه کالایی تایر با قیمت‌های تحت نظارت و استانداردهای لازم در حال انجام است و همه تایرهای تامین و تولید شده از طریق سامانه توزیع کالا و با حواله رزرو در دسترس ناوگان حمل و نقل کشور بوده و رانندگان محترم وسیله حمل بار و مسافر می‌توانند شخصا نسبت به رزرو و خرید 12 حلقه از برند مورد نظر خود در سال اقدام نمایند و هیچگونه اجباری در خرید تایرهای بی‌‌کیفیت وجود ندارد.در بخش دیگری از توضیحات وزارت صمت آمده است: از سوی دیگر با توجه به تحریم های ناعادلانه علیه کشور واردات تایرهای درج یک برند اروپایی در عمل غیرممکن بوده و به ناچار واردات تایرهای آسیایی (‌عمدتا چینی و هندی‌) و ترکیه‌ای صورت می‌پذیرد.

در ادامه این توضیحات اعلام شده است: همچنین حسب ابلاغیه دولت از تاریخ 20/1/1399 گروه کالایی لاستیک از گروه یک به دو تغییر یافت و تامین ارز آن نیمایی شد، براساس تصمیم فوق از آن تاریخ به بعد هیچ‌گونه ارز ترجیحی (4200 تومان‌) به واردات تایر تخصیص داده نشد و متعاقب آن وفق تصمیمات متخذه کارگروه پایش حمل و نقل کشور همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی در سال 1398 دریافت کرده اما موفق به واردات تایر نشده‌اند تا 30/11/1399 مهلت داده شد تا نسبت به واردات و ترخیص تایر تامین شده اقدام و از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه توزیع تایر راهداری براساس پیمایش و صدور حواله مطابق قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نسبت به عرضه اقدام کنند که در حال حاضر پس از دوره مذکور میزان موجودی تایر تامین شده با ارز ترجیحی به حداقل موجود رسیده است‌.در پایان این توضیحات آمده است: با وجود این از تاریخ ممنوعیت واردات تایر با ارز 4200 تومانی واردات با قیمت ارز نیمایی به طور مکفی انجام پذیرفته و هیچگونه اخلال و وقفه‌ای در روند واردات صورت نپذیرفته است و در حال حاضر موجودی تایر سنگین به مقدار نیاز در انبارها موجود است‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا