آخرین اخباراجتماعی

هزینه های بالای دندانپزشکی معضلی برای مردم

مریم استخری – کارشناس سلامت

 

امروزه با پیشرفت پزشکی و دندانپزشکی و استفاده از فناوری های جدید در این دسته از علوم همانند سایر رشته ها، هزینه های مراجعه به دندانپزشکی به طور چشمگیری افزایش یافته است . همین امر سبب شده تا بسیاری از افراد با مشکلات دندانی خود از مراجعه به دندانپزشک پرهیز کنند و یا برای انجام درمان های لازم چندین بار به متخصصین مختلف مراجعه کنند تا به طریقی بتوانند مجموع هزینه های پرداختی خود را کاهش دهند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، دانشمندان ثابت کرده اند، مصرف شکر، اسید ها و غذاهای پرچرب می تواند به شدت تاثیر منفی و گاها غیر قابل جبرانی بر روی سلامت دهان و دندان ها داشته باشد. عادت غذایی ناسالم و مصرف مواد شیرین ، از عوامل مهمی هستند که باعث می شوند تا آمار مراجعه به دندانپزشکی در ایرانی ها زیاد شده و از همین رو افزایش مسائل مربوط به دهان و دندان در جامعه نیز دیده می شود که سبب افزایش هزینه های ناشی از دندانپزشکی می شود.

از دیگر دلایل زیاد شدن هزینه های دندانپزشکی ، تکنولوژی های جدید و پیشرفته است که بازار داغ آن همواره در صدر دلایل مطرح شده برای دندانپزشکی در جامعه ی عمومی بوده و از آن یاد می شود. برای مثال، استفاده از لیزر در انجام جراحی های دندانی و امکانات پیشرفته تصویر برداری برای معاینه ی دقیق محل خرابی دندان ، و از سوی دیگر کاهش درد مراجعین ، سبب ترغیب دندانپزشکان برای استفاده از فناوری های موجود در بازار می شود که به دنبال آن ، شاهد افزایش قمیت ها هستیم.

در عین حال، فقدان دسترسی به خدمات دندانپزشکی در بعضی نقاط کشور ، و نیز عدم توجه به بهداشت دندانی، نیز از مهم ترین عواملی هستند که موجب افزایش مشکلات مربوطه و در نتیجه افزایش هزینه های دندانپزشکی می شوند.

متاسفانه، نبود یا کمبود بیمه دندانپزشکی برای بسیاری از مردم، انگیزه ی آن ها را برای مراجعه به دندانپزشکی به منظور حفظ سلامت دهان و دندان خود را کاهش داده است ، هرچند آن ها نیز می دانند که مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار برای تست سلامتی دندان‌ها بسیار اهمیت دارد و باعث می شود در صورت بروز هر مشکلی خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنید تا از مشکلات جدی تر پیشگیری شود ولی متاسفانه این فرهنگ غلط در جامعه جا افتاده است که تا زمانی که درد دندان به سراغتان نیامده است ، نیازی به مراجعه به دندانپزشکی ندارید مگر برای انجام کار های زیبایی نظیر کامپوزیت و یا جرمگیری.

البته نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است و باید به آن پرداخت، این است که بدون شک دندانپزشکان نیز حق دارند و می بایست مورد توجه و احترام ما قرار گیرند. چراکه آنها با استفاده از تحصیلات و تجربه خود، به عنوان متخصص در این زمینه فعالیت می کنند و سال های زیادی در این راه ، مشغول علم آموزی بوده اند. آن ها افرادی هستند که در بهداشت دهان و دندان، درمان و جلوگیری از بیماری‌های دندانی و حفظ سلامت دهان و دندان افراد جامعه بسیار دخیل هستند. ارتباط مستمر با دندانپزشکان، سبب بهبود کیفیت خدمات شده و از سوی دیگر افزایش اعتماد بین افراد و متخصصان دندانپزشکی را تضمین می کند و هر فرد با خیال راحت و آسوده به دندانپزشکی مراجعه می نماید.

در نتیجه، برای کاهش هزینه های فوق و جلوگیری از ایجاد دندان های خراب در جامعه، لازم است که توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان شود. بهداشت دهان و دندان موضوع بسیار مهمی تلقی می شود به طوری که در سایر کشور ها در سراسر جهان ، با آموزش مناسب به اهمیت این موضوع پرداخته شده است .

برگزاری کلاس های آموزشی به منظور آگاهی بخشی به افراد در هر سنی چه در مقطع دبستان و چه در مقطع دانشگاه، به منظور اطلاع در باره ی نحوه مراقبت از دهان و دندان، نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های دندانپزشکی خواهد داشت. همچنین ایجاد فرهنگ مناسب و تشویق افراد جامعه برای مراجعه به دندانپزشک به صورت دوره ای برای انجام کنترل و  مراقبت های پیش از ایجاد دندان خراب و اصلاحات آن ها در صورت لزوم، نیز می تواند از رشد چشمگیر هزینه های دندانپزشکی جلوگیری نماید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا