شریک تجاری خوب یا بد ؟
شریک تجاری می تواند در توسعه یک کسب و کار نیاز باشد. چون شریک تجاری می تواند در سرمایه گذاری ، در به اشتراک گذاشتن مهارت ها ، در فراز و نشیب های تجارت ، سود و زیان و … با شما همراه و سهیم باشد.البته در این راستا حتما باید به دنبال شریکی باشید که خصوصیات یاد شده را داشته باشد . چون بالتبع هر چه مهارت های بیشتری در شما و شریک کاریتان باشد، شروع کار، برنامه ریزی ، رشد و اداره کردن مشاغل حتما آسان تر خواهد بود.
اینکه داشتن شریک تجاری در کارآفرینی خوب است یا بد؟ سئوال مهمی که نمی توان بطور قاطع به آن پاسخ داد و باید جوانب مختلف این تصمیم گیری را در کسب و کارها مورد مطالعه و بررسی قرار داد. انتخاب شریک مناسب در فعالیت های کارآفرینانه با توجه به نداشتن تجربیات و دارایی های مورد نیاز می تواند کمک بزرگی در کسب و کارها باشد. شرکاء استعدادهای متفاوتی با هم دارند و در ناهمواری ها و مشکلات به همدیگر جرات و شهامت لازم می بخشند و همین امر سبب رشد و موفقیت بسیاری از برندها و استارت آپ های معروف جهان شده است.
شریک تجاری خوب هم می تواند مسیر موفقیت شما را تسهیل نماید. بالاخص آنکه اگر تصمیم گرفته اید که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی نمایید و چون تازه کار هستید، داشتن یک یا چند شریک که هر کدام در یک قسمت از کار مهارت داشته باشند از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار می باشد. تقریبا می توان گفت ، تمامی مدیران تراز اول جهان، یکی از رموز موفقیت در کسب و کارها را تسلط بر شرکاء و تیم سازی و کار جمعی می دانند. آن ها بر این عقیده اند که کسب و کارهای فوق العاده ، بر مبنای شراکت های فوق العاده بنیان گذاری می شوند و بسیاری از کسب و کارهای عالی نیز به واسطه مشارکت های بد به ورطه نابودی کشانده می شوند.
امروزه دامنه اطلاعات در هر زمینه ای بسیار گسترده شده است و حتی فعالیت در جزیی ترین بخش های کاری نیز به صورت امری تخصصی درآمده است. در چنین شرایطی بدیهی است، برای انجام ساده ترین پروژه ها نیز شریک شدن با افراد متخصص بسیار لازم است. در دنیای مدرن و صنعتی امروز در شرایطی که بسیاری از غول های اقتصادی و صنعتی دنیا برای فتح بازارهای جهانی به سرمایه گذاری های مشترک و بزرگ دست می زنند، تا بتوانند بسیاری از پروژه های عظیم و بزرگ اقتصادی را اجرا نمایند ، متاسفانه در ایران شرکت های بزرگ اقتصادی و حتی کسب و کارهای کوچک از کوچک ترین همکاری و یا ادغام شدن و داشتن شریک می هراسند.
تفکر غالب در بسیاری از کارآفرینان این است که ، شریک تجاری خوب باید با تمام ایدهها و نظرات ما موافق باشد. اگر همواره انتظار تایید از سوی شریک خود دارید ، باید بدانید که این شراکت محکوم به شکست است. شریک مناسب باید نظرات خود را بیان کند و مخالفتها و انتقادهای او نیز می تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد. تضارب آرا و داشتن مدل فکری متفاوت در میان شرکا، دقیقا نقطه ی عطفی است که سبب دستیابی به ایده های جدید و راه حلهای کاربردی تر در کسب و کارها خواهد شد.
دقیقا این همان نکته ای است که در بسیاری از کسب و کارهای ایرانی مغفول مانده و بدلیل نداشتن شریک تجاری و فقدان کار تیمی کسب و کارها در بسیاری از موارد با چالش های عمده ای روبرو خواهند شد. چرا که در ایران همه بر این عقیده اند که در یک کار تیمی خوب هیچگونه اختلاف نظری وجود ندارد. متاسفانه سیستم آموزشی ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ دغدغه ای برای تقویت مهارت ها و رشد خلاقیت و تقویت هر چه بیشتر کارهای گروهی در بین کودکان و نوجوانان ندارد. به همین علت شکل دهی دوباره و ساختار فردی که به این صورت رشد کرده و با این خلا ی فرهنگی در جامعه حضور پیدا خواهد کرد، با کارهایی مثل آموزش در سازمان ها و برگزاری انواع استارتاپ و ذکر هزاران فواید کارهای گروهی فرایندی سخت و دشوار خواهد بود.
در ایران همه افراد می خواهند همه کار را خودشان انجام بدهند و حتی از سپردن کوچک ترین مسئولیت ها به سایر افراد واهمه دارند. عدم اطمینان به نتیجه کار افراد دیگر، وسواس، کمال گرایی، خودشیفتگی و ضعف مهارت از جمله عواملی است که سبب می شود، ما ایرانیان از انجام کارهای انفرادی، بیشتر از کارهای تیمی لذت ببریم و اجازه مشارکت به دیگران را ندهیم و ترجیح می دهیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا با گذشت صدها سال و حتی فوت موسس اولیه ، همواره به فعالیت و کار خود ادامه داده و در روند اداره ی آن کوچک ترین خللی بوجود نیامده است. چرا که بنیان و شالوده این قبیل از کسب و کارها نه بر یک فرد، بلکه بر پایه ی مجموعه و گروه نهاده شده است و ورود و خروج یک نفر حتی مدیر و یا موسس نمی تواند خللی در اداره ی آن ایجاد نماید، و متاسفانه کسب و کارهایی با چنین قدمت هایی در ایران بسیار کمتر به چشم می خورد. اگر تصمیم به شروع یک شراکت تجاری در فعالیت های کارآفرینانه ی خود را دارید ، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا در این حوزه با شکست مواجه نشوید.
مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات