یادداشت

حمایت از انجمن دانشجویان ایرانی مقیم روسیه

در تاریخ  2 فوریه  2021 برابر 14 بهمن ماه 99 با دبیر انجمن دانشجویان ایرانی مقیم روسیه جلسه ای را برگزار و همچنین در تاریخ 27 فوریه 2021 برابر 9 اسفند 1399 در محل انجمن واقع در مسکو بصورت حضوری و ویدئو کنفرانس با اعضای هیئت مدیره و نمایندگان انجمن در سایر استان های روسیه ، در خصوص ظرفیت های دانشجویان و بکارگیری آن در راستای توسعه عملکرد صادرات و گردشگری گفتگو داشتم .

موضوع جلسه : بررسی راه های بهرمندی از ظرفیت های منابع انسانی جوانان دانشجویی کشورمان در عرصه اقدامات شتابدهنده توسعه عملکرد صادرات و پیوند صنعتی و علمی و گردشگری

بالغ بر 4000 دانشجو ایرانی در اقصی نقاط روسیه در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند . براساس سوابق موجود بسیاری از دانشجویان ایرانی پس از اتمام تحصیل در روسیه به کار اقتصادی مشغول می باشند و باید گفت هم اکنون بخش بزرگی از صادرات کشورمان به روسیه را همان دانشجویان قدیمی و تجار امروزی بعهده دارند .

بدون تردید بعلت عدم توجه و اقدامات هدایتی و حمایتی توسط دولت از این ظرفیت ارزشمند بخوبی بهره مند نشدیم . شاید در برخی مواقع بعلت عدم نقش آفرینی سازمانی همچون سازمان توسعه و تجارت در سازماندهی و طراحی راهبردی جهت استفاده از این ظرفیت ، اقتصاد کشور دچار زیانهایی نیز شده است . با مشاهدات و بررسی انجام شده ، همه کشورهای جهان از ظرفیت های منابع انسانی جوان خود در کشور روسیه که به تحصیل مشغول بوده به نحو شایسته ای از آن استفاده کرده و بهره مند هستند . متاسفانه سازمان توسعه تجارت کشور تاکنون نتوانسته از این ظرفیت گرانبها و ارزشمند به نفع توسعه منافع ملی کشور استفاده کند .   

ظرفیت های دانشجویان ایرانی در بزرگ ترین بازار هدف کشور روسیه :  

ساختار اقتصادی روسیه که متاثر از جریان سازمانی قبل و بعداز فروپاشی بوده و در هر استان روسیه نیز هم اکنون دارای ظرفیت ها و فرصت های خاصی می باشد و می توان گفت در طی دو دهه اخیر توسط نسل جوان با ورود تکنولوژی در عرصه های مختلف شاهد تغییر و تحول ، رشد و توسعه اقتصادی در عرصه های صنعتی و کشاورزی در این کشور هستیم .

 این تغییر و تحول اقتصادی  بر پایه راهبرد  توسعه تولید و کاهش وابستگی و توسعه صادرات و ترانزیت تنظیم و اجرایی می گردد . جمهوری اسلامی ایران بدلیل  داشتن  موقعیت خاص ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی در همسایگی این کشور به شرط داشتن هوشمندی و شناختن فرصت های بازار آن می تواند از فرصت های موجود نیز در جهت منافع ملی کشور بهرمند شود و بهرمندی از فرصت ها نیز نیازمند به داشتن برنامه و راهبرد استفاده از ظرفیت های موجود در داخل و خارج از کشور بوده و ظرفیت های دانشجویان ایرانی مقیم روسیه یکی از آن ظرفیتهای مهم و شتابدهنده در توسعه عملکرد صادرات و مبادلات تجاری با روسیه خواهد بود ،  که به اختصار به آن اشاره می کنم :

  • راه اندازی تجارت الکترونیک در بازار هدف روسیه : امروز ضرورت راه اندازی تجارت الکترونیک برای هر کشور هدف با زبان همان کشور یکی از الزامات تجارت است . در روسیه از سال 2013 فعالیت تجارت الکترونیک و فروشگاه های مجازی راه اندازی شد . تجارت الکترونیک در روسیه تا سال 2019 رشد سعودی فروش را تجربه کرد و پس از وقوع شیوع ویروس کووید 19 همگان شاهد بودیم که همه مردم براحتی با خرید های انلاین عادت و وابسته شدند. لذا راه اندازی و ایجاد تجارت الکترونیک ، گردآوری فروشگاه های اینستاگرامی در خوشه های مختلف و برقراری جلسات و دیدارهایی با مدیران این فروشگاه های مجازی در بازار هدف با راهبرد جلب مشارکت آنها می تواند نقش بسیار مهم شتابدهنده ای در عرصه توسعه عملکرد صادرات و تامین نیازمندی های کشورمان را داشته باشد . لذا ظرفیت دانشجویان کشورمان در روسیه که با فرهنگ و زبان و قوانین کشور هدف آشنایی دارند خود یک مزیت بزرگ برای کشورمان بوده که باید این ظرفیت در جهت اهداف راهبردی اقتصادی کشور هدایت و مدیریت شود ) در نتیجه با استفاده از این ظرفیت مهم منابع ارزشمند منابع انسانی جوان ، راه اندازی تجارت الکترونیک و مجازی با کمک و مشارکت جوانان ایرانی مقیم در روسیه به سرعت قابل اجرایی و عملی می باشد
  • توسعه روابط فرهنگی و گردشگری : دو کشور ایران و روسیه دارای ظرفیت های فراوان گردشگری و فرهنگی هستند که تاکنون از این ظرفیت ها بخوبی استفاده نشده است و همچنین روسیه کشوری هست که از تمام نقاط مختلف کشورهای دنیا دارای دانشجو می باشد . گفته شد بالغ بر 4000 دانشجو ایرانی در روسیه مشغول هستند و بدون تردید هر دانشجوی ایرانی در دانشگاه محل تحصیل خود با چندین دانشجوی خارجی دوست و همکلاس و یا هم خوابگاهی هستند . با توجه به فرهنگ غنی ایرانی دانشجویان ما می توانند همزمان در چندین دانشجوی خارجی اثر گذار بوده و با برقراری نمایشگاه های فرهنگی و هنرهای ایرانی در دانشگاه ها که شدیدا توسط روسای دانشگاه های روسیه مورد حمایت قرار می گیرد را برگزار نمایند و اگر هر دانشجوی ایرانی در سال اول فقط موفق شود یک دانشجوی خارجی همکلاسی خود را به ایران دعوت تا از جاذبه های گردشگری ایران بازدید کنند یعنی موفق شدیم 4000 دانشجوی خارجی را به ایران دعوت و برای چند روز میزبان این گردشگران جوان باشیم . در اینصورت قطعا در طی سال های آینده شاهد رشد گردشگران دانشجویان خارجی از ملیت های مختلف از کشور روسیه به ایران خواهیم بود . این دانشجویان به نوعی سفیران اجتماعی کشورشان به حساب می آیند و در دراز مدت خواهیم دید توسط همین گردشگران جوان دانشجویی تصویر جدیدی از کشور عزیزمان ایران ساخته خواهد شد و سالهای آینده میزبان گردشگران فراوانی از کشورهای جهان خواهیم بود . در این بخش باید دولت و وزارت گردشگری و سازمان های ذیربط و شرکت های هوایی و هتل ها و امثالهم ملاحظات ویژه و سوبسید و تخفیفات قابل توجه ای را حداقل برای یک دوره 5 ساله قائل شوند تا با کمک دانشجویان شاهد توسعه صنعت گردشگری کشور شویم .
  • توسعه پیوند صنعتی از طریق پیوند و همکاری پارک های علم و فن آوری و دانش بنیان دو کشور :

طی سال های اخیر در کشورمان در پی تلاش های فراوان پارک های علم و فن آوری و استارت آپ ها ، شاهد خلقیات و اختراعات فراوانی توسط فعالان دانش بنیانی بودیم و خوشبختانه هر روز شاهد رشد بیشتری در این بخش نیز هستیم . ضرورت دارد امروز برای صادرات ،  واردات و تولید مشترک محصولات دانش بنیانی پیوند بین واحد های پارک و علم و فن آوری دو کشور تلاش نمائیم . از آنجائیکه بسیاری از گروه های دانش بنیانی جوان و مرتبط با دانشگاهها می باشند قطعا دانشجویان ایرانی مقیم  روسیه می توانند در ایجاد کارگروه ها و یا کمیته های مشترک پارک و علم و فن آوری بین دو کشور ایران روسیه نقش مهمی را ایفاء نمایند . لذا باید از ظرفیت های دانشجویی کشورمان در این عرصه بهره برد .

  • راه اندازی خوشه خدمات در حوزه ( خدمات حقوقی _ خدمات فنی بازاریابی )

خدمات حقوقی : یکی از چالشهای بزرگ تجار عدم آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی در کشورهای هدف است و لذا  بسیاری از تجار از روش های نادرست و یا سنتی استفاده کرده که متاسفانه شاهد چالش ها و درگیری های مالی و نهایت مالباختگی تجار ایرانی در کشور هدف هستیم . بسیاری از دانشجویان کشورمان در حوزه های حقوق بین المل در روسیه مشغول به تحصیل هستند . هم اکنون می توان مدل و راهبردی را در این بخش با کمک انجمن دانشجویان ایرانی مقیم روسیه طراحی و با هدایت و نظارت رایزن بازرگانی و رایزن اقتصادی سفارت آن راهبردها را عملیاتی کرد و به شرکت ها و تجار ایرانی در قبل و حین و بعد از تنظیم قرارداد های تجاری خدمات ارائه کرد .   

خدمات فنی بازاریابی : قبل از صادرات کالا و خدمات به بازار هدف روسیه باید با توجه به مقررات این کشور الزاماتی ازجمله استانداردهای انطباقی محصول و تا مراحل معرفی و تبلیغ و شناساندن محصول به مشتریان و مصرف کنندگان رعایت شود . لذا دانشجویان مشغول به تحصیل رشته های بازاریابی در این بخش می توانند موثر باشند . با برنامه ریزی و هدایت و حمایت از انجمن دانشجویان ایرانی مقیم روسیه قادر خواهیم بود چالش های حقوقی تجار را به حداقل رسانده و در منطبق کردن محصول با استانداردهای کشورهدف و تامین انتظارات سلیقه مشتریان توسط تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالاهای ایرانی کمک کنیم  .

پیشنهاد می کنم دولت و سازمان های دولتی به این ظرفیت ارزشمند منابع انسانی جوان کشورمان توجه کرده و تدوین  برنامه ریزی و اعمال مدیریت و هدایت و حمایت ، ضمن کمک به اقدامات شتابدهنده توسعه عملکرد صادرت  ، می تواند بستر کسب درآمد حین تحصیل را برای دانشجویان فراهم و قدری از بار مالی سنگین هزینه تحصیل دانشجویان را از دوش خانواده های آنان کاهش و از خروج ارز کشور نیز جلوگیری نماید . در پایان اعلام می دارم دو ظرفیت ارزشمند منابع انسانی 

 1-  تجار خوشنام و باتجربه  ایرانی فعال در بازار هدف روسیه 

 2_ دانشجویان ایرانی در روسیه می تواند در توسعه عملکرد صادرات ، توسعه پیوند صنعتی و توسعه گردشگری و فرهنگی و اجتماعی موثر واقع شوند که متاسفانه دولت در آن غفلت فراوانی داشته است .

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا