آخرین اخبارسیاسی

تهران و واشنگتن در مسیر توافق؛ آیا آزادی زندانیان به معنای کاهش تنش‌ ها میان ایران و آمریکاست؟

ایالات متحده و جمهوری اسلامی روز پنجشنبه از حصول توافقی احتمالی مبنی بر آزادی پنج شهروند آمریکایی محبوس در ایران در ازای آزاد سازی دارایی شش میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی و آزادی شمار نامشخصی ایرانی محبوس در آمریکا خبر دادند.

اعلام حصول این قرار داد پیچیده در پی ماه‌ ها مذاکره غیر مستقیم میان مقامات ایرانی و آمریکایی، در روز پنجشنبه با انتقال چهار آمریکایی بازداشت شده از ازندان اوین به حبس خانگی اعلام شد. پنجمین شهروند آمریکایی از پیش در حبس خانگی به سر می‌ برد.

جزئیات انتقال پول، زمان‌بندی تکمیل قرارداد و تاریخ نهایی آزادی شهروندان ایرانی و آمریکایی هنوز نا مشخص است. با این حال مقامات دو طرف بر این باورند که قرارداد مزبور تا میانه ماه سپتامبر نهایی خواهد شد.

چه چیزی در این قرارداد است؟

آمریکا تحت این قرارداد به کره جنوبی اجازه می‌دهد که دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور که به وون، واحد پول کره جنوبی است را به یورو تبدیل کرده و آزاد کند.

این پول‌ها که بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است سپس به حسابی در قطر منتقل خواهد شد. دارایی مزبور درواقع بهای نفت صادراتی ایران به کره جنوبی است که پس از تحریم‌های ۲۰۱۹ دولت ترامپ علیه ایران در سئول مسدود مانده است.

تهران و واشنگتن در مسیر توافق؛ آیا آزادی زندانیان به معنای کاهش تنش‌ ها میان ایران و آمریکاست؟
تهران و واشنگتن در مسیر توافق؛ آیا آزادی زندانیان به معنای کاهش تنش‌ ها میان ایران و آمریکاست؟

ایالات متحده تاکید کرده است که این پول‌ها در حساب‌های محدودی در قطر باقی می‌مانند و تنها می‌توانند برای تهیه کالاهای بشردوستانه نظیر دارو و غذا مورد استفاده قرار گیرند. معامله این‌کالاها در حال حاضر و با وجود تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است.

این درحالی است که برخی از مقامات ایران با رد ادعای مقامات ایالات متحده مبنی بر محدودیت‌های اعمال شده بر استفاده از این پول‌ها می‌گویند که تهران کنترل کامل وجوه مزبور را برعهده خواهد داشت. قطر تا کنون از اظهار نظر مبنی بر نحوه نظارت بر پرداخت‌ها خودداری کرده است.

بنابر اظهارات وکیل یکی از آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، جمهوری اسلامی این پنج شهروند ایالات متحده را در حال حاضر در هتلی در حبس خانگی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا