آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

تجهیزات تصفیه فاضلاب

 

انتخاب و استفاده درست از انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب باعث جلوگیری از مقدار قابل توجهی از آلودگی‌های زیست محیطی می شود و به حفظ بهداشت عمومی و بهبود منظره شهری کمک می کند. با احداث خطوط پالایش قوی و استقرار تجهیزات تصفیه فاضلاب کارآمد، می‌توان فاضلاب‌ها را به پساب تمیز (با حذف حدودی 96-99٪ آلودگی) تبدیل کرد.

با توجه به وجود انواع مختلف مواد آلی و شیمیایی، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در فاضلاب‌ها و شدت آلودگی آنها، تجهیزات تصفیه فاضلاب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در سه مرحله اولیه، میانی و نهایی آنها را مورد تصفیه قرار دهند. همچنین، هر یک از این تجهیزات با انجام کارکردهای مختلف و موثر، فرآیند تصفیه و پاکسازی فاضلاب‌ها را به مراحلی قابل اجرا می‌رسانند.

مزیت های استفاده از تجهیزات تصفیه فاضلاب

  • از طریق نصب تجهیزات تصفیه فاضلاب، می‌توان به پساب‌های با کیفیت دست یافت و از فاضلاب‌های تصفیه شده برای مصارف غیرآشامیدنی استفاده کرد. این کار باعث کاهش فشار بر منابع آبی شده و موجب حفظ آن‌ها می‌شود.
  • ورود فاضلاب به رودخانه‌ها از یک سو و برداشت غیر اصولی از آب سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها برای آبیاری شهری و کشاورزی از سوی دیگر، می‌تواند باعث مرگ و میر آبزیان و نابودی اکوسیستم‌ها شود. بنابراین، با تصفیه به موقع فاضلاب‌ها و استفاده مجدد از آنها در امور کشاورزی و آبیاری، می‌توان به طرز چشمگیری از این اتفاقات جلوگیری کرد.
  • بعد پیش تصفیه، با خرید پکیج تصفیه فاضلاب و سیستم‌های فیلتراسیون کمکی، امکان گندزدایی فاضلاب تا حداکثر 99٪ نیز وجود دارد.
  • سیستمها و تجهیزات مدرن تصفیه، باعث تسریع در فرآیند تصفیه فاضلاب‌ها شده اند.
  • بسیاری از تجهیزات تصفیه فاضلاب، با توجه به دوام و کارایی آن‌ها، دارای قیمت‌های بسیار اقتصادی هستند. به عنوان مثال، سپتیک تانک‌ها قیمت مناسبی دارند و انرژی هم به هیچ عنوان مصرف نمی‌کنند.

راهنمای انتخاب تجهیزات تصفیه فاضلاب

برای خرید دستگاه‌های صنعتی مطمئن و کارآمد، باید به راهنمایی‌های تجربی و مطالعه پارامترهای مختلف اتکا کرد. این تجهیزات اغلب قیمت‌های بالایی دارند و انتخاب نادرست می‌تواند به اختلال در فرآیند پالایش فاضلابها منجر شود و زیان‌های متعددی برای کارفرمایان به دنبال داشته باشد. بنابراین برای انتخاب تجهیزات تصفیه فاضلاب، باید به نکات زیر توجه داشت:

  1. بسته به میزان آلودگی فاضلاب، خطوط تصفیه آب‌های کثیف را طراحی و تعیین کنید.
  2. روش دریافت فاضلاب از منبع تولید، در انتخاب و خرید تجهیزات تصفیه فاضلاب نقش مهمی دارد.
  3. نوع جریانات فاضلاب (بهداشتی، انسانی و صنعتی) نیز تأثیرگذار در انتخاب و خرید تجهیزات تصفیه فاضلاب است.
  4. معمولاً، باید ظرفیت دستگاه‌های پالایشی را بیش‌از حد نیاز فعلی مشخص کرد.
  5. برای انتخاب نهایی، بهتر است کاتالوگ مشخصات فنی هر دستگاه را بررسی کنید و سپس مطمئن شوید که ابعاد دستگاه با فضای موجود همخوانی دارد.
  6. اگر حجم بالایی از لجن در فرآیندهای گردش آب و تصفیه باقی می‌ماند، حتماً به تهیه اسکروپرس و فیلترپرس اقدام کنید.
  7. با توجه به محیط مورد نظر برای استقرار دستگاه‌ها، جنس بدنه تجهیزات تصفیه فاضلاب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای محیط‌های با رطوبت بالا، استفاده از سیستم‌های فلزی توصیه نمی‌شود.

لیست انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب

در انجام فرآیند تصفیه جریانات فاضلاب، از انواع تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب در مراحل مختلف استفاده می‌شود. برخی از تجهیزات مورد استفاده در فرایند تصفیه:

  1. مخازن سپتیک پلی اتیلنی
  2. انواع چربی‌گیر
  3. آشغالگیر
  4. پکیج تصفیه فاضلاب
  5. فیلتر پرس
  6. پکیج تزریق کلر و مواد شیمیایی
  7. انواع فیلترهای کربن فعال، فیلتر شنی و سیستم RO
  8. دستگاه‌های ازن ژنراتور
  9. دستگاههای هوادهی
  10. دیفیوزرها

نحوه کارکرد کلی برخی تجهیزات تصفیه فاضلاب

  • چربی گیر:

یکی از آلاینده‌های معمول در فاضلاب صنایع مختلف، وجود روغن و چربی می‌باشد. در برخی موارد غلظت آلاینده‌های فوق به اندازه‌ای بالا است که لزوم استفاده از یک سیستم چربی گیر فاضلاب برای جلوگیری از ایجاد مشکلات آتی ضروری است. مشکلاتی نظیرگرفتگی شبکه داخلی و خارجی، گرفتگی روزنه‌های چاه جاذب و مختل شدن فرآیند بیولوژیکی. روش‌های متفاوتی برای حذف روغن و چربی از فاضلاب به کار گرفته میشود. میتوان گفت که مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترین روش، استفاده از روش ثقلی می‌باشد

  • سپتیک تانک:

این سیستم‌ها با ایجاد حالت سکون در فاضلاب‌ها، امکان جداسازی ذرات را برای پالایش فراهم می‌کنند. هنگام ورود فاضلاب به مخزن سپتیک، یک لایه از روغن و گریس بر روی سطح شکل می‌گیرد. زیر این لایه روغنی، آب شفاف تر باقی می‌ماند و ذرات جامد و لجن به کف مخزن سپتیک رسیده و جمع‌آوری می‌شوند

  • آشغالگیرها:

آشغالگیرها در واقع بخشی از تجهیزات تصفیه فاضلاب هستند که به صورت استاندارد در تجهیزات تصفیه فاضلاب صنعتی یا خانگی استفاده می‌شوند. این تجهیزات، که عمدتاً در مراحل ابتدایی تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، به وسیله‌ی ساختار توری و میله‌های خود، اقلام جامد مانند ذرات بزرگ، سنگ‌ها، پلاستیک و چوب و … را از جریانات فاضلاب جدا می‌کنند.

  • دستگاه کلرزن:

گاهی برای تصفیه جریانات فاضلابی و کاهش آلودگی، از کلر و دستگاه های کلرزن در فرآیند گندزدایی استفاده می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب:

قدرتمندترین تجهیزات تصفیه فاضلاب، با توجه به طراحی و دقت در عملیات پالایش خود، توانایی دارند تا 99% از آلودگی‌های جامد و محلول و ویروس‌های موجود در آب‌های فاضلاب را حذف نمایند. پکیج‌های تصفیه فاضلاب از ترکیب بسیاری از فیلترها و بخش‌های مختلف پالایشی در قالب یک دستگاه تشکیل شده‌اند، که می توان شامل سه مرحله تصفیه یعنی مرحله مقدماتی، بیولوژیکی هوازی و بیهوازی، و شیمیایی ‌باشد.

  • فیلتر شنی، فیلترهای کربنی و سیستم اسمز معکوس:

به حذف مکانیکی ذرات عامل کدورت از طریق عبور دادن آب از میان یک بستر متخلخل فیلتراسیون گفته می شود. هدف اصلی فرایند فیلتراسیون حذف جامدات معلق می باشد. فیلتر شنی و کربنی دو نوع از فیلترهای پرکاربرد در تصفیه فاضلاب هستند. فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق جهت رفع کدورت و زلال سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ذرات جامد معلق موجود در پساب توسط فیلتر شنی به راحتی حذف می گردند.

با اینکه این فیلترها در اصل برای تصفیه آب استفاده می‌شوند، اما در تصفیه فاضلاب نیز نقش مؤثری دارند. توصیه می‌شود جهت دریافت مشخصات فنی و قیمت دقیق سیستم‌های تصفیه فاضلاب، با کارشناسان گروه صنعتی فرآب تدبیر تماس بگیرید.

09044571557

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا