بیمه عمر وارد بازار بورس شود
به گزارش نقش نیوز،محسن زارعیان، کارشناس بیمه درباره میزان ضریب نفوذ بیمهدرایران ودنیا درگفتگو اختصاصی با خبرنگار ما، گفت: یکی از شاخص هایتوسعه بیمه در جهان میزان نفوذ بیمه است در ایران ضریب ۲/۳ دهم درصد ودر جهان به طورمیانگین این ضریب ۷/۶ دهم درصد است. برای مثال میزانحق بیمه دریافتی و بیمه عمر را در جهان در نظر بگیریم، در جهان 54 درصد ودر ایران ۱۴/۵ دهم درصد است. یعنی ضریب نفوذ بیمه زندگی یا بیمه عمر درایران 3 دهم و در جهان ۳/۳۳ صدم درصد است. اما با وجود این آمارها بایداین را هم در نظر بگیریم که ایران جز ده کشور حادثه خیز جهان معرفی میشود. منازل مسکونی فقط 7 درصد زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و حتی درحوزه بیمه شخص ثالث ماشین هم که بیمه اجباری است بیش از20 درصد بیمهنامه ندارد.
وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری جز شاخص های مهم بیمه است ،برای مثالاین مبنا در ژاپن از بخش سرمایه گذاری در اقتصاد 37 درصد رونق دارد امادر ایران این رقم دو دهم درصد است. کل فروش حق بیمه در سال گذشته رااگر بخواهیم بررسی کنیم 45 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان 22 هزارمیلیارد تومان در بخش سرمایه گذاری استفاده شده و سه هزار میلیارد توماندر بخش بورس استفاده شده است. اگر بخواهیم علت کاهش نفوذ بیمه درکشور و پایین بودن فرهنگ بیمه را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم کهفعالان در کشور نتوانستند اعتماد لازم را ایجاد کنند تا مردم نسبت به بیمهروی خوش نشان دهند.
زارعیان با اشاره به اینکه باید بیمه نامه ها بر اساس نیاز بیمه گذاران طراحیو با کیفیت و قیمتی ارزان به مردم ارائه شود، افزد: باتوجه به چالش هایزندگی روزمره در واقع خرید بیمه برای مردم کار سختی است. اکنون بیمه را بهعنوان کالای لوکس معرفی می کنند علی رغم خطراتی همانند آتش سوزی وزلزله اتفاق می افتد اما مردم همچنان به بیمه بی اعتنا هستند
وی ادامه داد: در اخبار روز خبرهای بسیاری درباره حوادثی مانند آتشسوزیو زلزله منتشر می شود اما باز هم مردم رغبتی به خرید بیمه ندارند و جدای ازاین مسئله عدم آگاهی مردم هم بی اثر نیست. در فرهنگ کشورمان بیمه غلط بهآگاهی مردم میرسد و جامعه بر این باور است که بیمه پول دریافت میکند ودر زمان حوادث ناخواسته خسارتی پرداخت نمیکند.
این کارشناس بیمه با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم نسبت به بیمه جلب شود،تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که بیمه به این شکل نمیتواند عملکند و تحت چه شرایطی خسارت را پرداخت می کند. جبرانهای ناشی از بیمهبه عده شرکت بیمه است و در این مسئله رسانه ها نقش بسیار بزرگی رابرعهده دارند. فرهنگ سازی و استفاده از بیمه باید توسط رسانهها به اطلاعمردم داده شود. در چند سال اخیر به جز بیلبورد های تبلیغاتی در سطح شهر،اطلاع رسانی دیگری از رسانه بصری دیگر همانند رسانه ملی مشاهدهنمیشود.
وی درادامه گفت: در دهه ۷۰ یا ۸۰ در سطح رسانه ملی، تبلیغات های بسیاریدرباره بیمه داشتیم، علی رغم مخاطبین بی شمار رسانه ها اما در حوزه بیمهنقش کمرنگی را ایفا می کنند. برای نخستین بار در صنعت بیمه، تشکیلخسارت دیجیتالی راه اندازی شد. حتی در چند روز گذشته تصویب شد کهبیمه شخص ثالث بدون نیاز به مراجعه و دریافت نسخه فیزیکی صادر شود. همه این اقدامات تلاش خود بیمه است تا ضریب نفوذ بیمه در کشور به رشدقابل قبولی برسد.
وی در پایان گفت: بیمه در دو شاخه ریسک و جذب، هدایت و سرمایه گذاری،دریافتی خود را در بخش های مختلف به صورت بلند مدت فعالیت میکند درکشور ما میزان سرمایه گذاری بیمه در بخش های مختلف فقط ۳۰ درصد استکه در جهان به ۶۰ درصد میرسد. از همین امار به این نتیجه میرسیم کهضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است. راه برای افزایش ضریب بیمه باید فروشبیمه های عمر را در کشور افزایش دهیم. البته در سال ۲۰۱۹/ ۲۰۱۸ رشدخاصی در این زمینه نداشتیم و شرکت های بیمه باید سرمایه گذاری در بیمهعمر و زندگی را افزایش دهند. با توسعه شبکه و راهبردهای فروش، این بیمه درسطح بزرگتری به مردم آشنا کنند. بیمه عمر به بورس اضافه کنیم مردممیتوانند خرید را خود انجام دهند و قیمت گذاری هم به شکل صحیحی انجامدهند. صندوق های سرمایه گذاری برای انها ایجاد شود و پول راکد مردم بهدست صنعت بیمه برسد. به جای اینکه این پولها در املاک یا دلار و غیره خرجشود وارد صنعت بیمه شود و این روش علاوه بر رونق بیمه؛ نفوذ ضریب بیمه راهم افزایش میدهد. حق بیمه دریافتی ایران نسبت به جهان ۲ دهم درصداست. در تمام دنیا مردم در بورس سرمایه گذاری میکنند و با این کار خود بهتوسعه و صنایع مادر کمک میکنند اما در کشور ایران راه های دور زدن واینجور مسائل در بورس اموزش داده می شود.