اقتصاد چین و نوآوری
آنچه که باعث شده از گذشته های دور، اقتصاد چین به نوعی بزرگ ترین اقتصاد جهان قلمداد شود و به توسعه سریع علوم و فناوری برسد ، شناخت همه جانبه و دقیق تحولات اقتصادی دنیا به همراه تلاش های خستگی ناپذیر آن بود.
یک چهارم از جمعیت میلیاردرهای دنیا چینی هستند. چین به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند با تغییر تفکر افراد سرزمینش توانسته است در زمینه ی توسعه ی اقتصادی با ارجحیت کارآفرینی و گسترش کسب و کارهای خرد، نتایج درخشانی را کسب نماید. در طول چند دهه ی گذشته، این کشور؛ قطب تولیدی جهان محسوب می شود. اما امروزه در حالی، چین خود را با سرعتی اعجاب انگیز به عنوان یکی از نوآوران در حال رشد در دنیای تکنولوژی مطرح می کند که مزایا و شایستگی های کارآفرینی بیش از هر موضوع دیگری در این کشور مورد توجه و اقبال دولت و مردم آن قرار دارد. در همین راستا ، تمام سیاست های اقتصادی این کشور با هدف افزایش میزان کارآفرینی و اختصاص میلیاردها دلار به شرکت های تکنولوژی محور، پیش نویس می شود. همین افزایش پول نقد در دسترس برای فعالیت های کارآفرینی، عامل انگیزشی قوی برای مشارکت مردم به شرکت در فعالیت های نوآورانه و تاسیس کسب و کارهای کوچک کارآفرینی است.
البته شاید چینی ها خیلی به نوآور بودن شناخته نشوند و شاید درعمده محصولات صادر شده از آن برچسب فرهنگ کپی کردن زده شود. اما در سال های اخیر، چینی ها دریافته اند که تنها با نوآوری و کارآفرینی می توانند، رسوخ خود را در اقتصاد سایر ملل بیش از پیش افزایش دهند. البته فرهنگ چین، مزایای بسیاری برای ترویج کارآفرینی دارد و علاوه بر حمایت های پولی، رقابت را نیز میان کارآفرینان گسترش می دهد. کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی متفق القول معتقدند، یکی از ویژگی های مثبت فرهنگی شان این است که کار کردن را به معنای زندگی کردن می دانند نه یک اجبار . از همین رو، اخلاق کار سخت ، چینی ها را به سوی عقایدی هدایت می کند که معتقدند، انسان در طول دوره ی حیات خود حتی لحظه ای نباید از کار و تلاش دست بردارد.
چین به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا از الگوی جدید کسب و کار و کارآفرینی بهره ی بالایی برده است. مدیران فعال در حوزه ی کسب و کار چین در انگیزه دادن و الهام بخشیدن به سایر کارآفرینان در سراسر جهان بسیار فعال و مطرح هستند و از همین رو، نکات مهم و کلیدی را می توان در رفتار کارآفرینان چینی جستجو کرد. جالب است، بدانید چینی ها هرگز در تصمیم گیری های خود عجول نبوده و بیشترین وقت خود را برای تصمیمات سنجیده گرفتن استفاده می کنند. آن ها از هر فرصتی برای تجارت استفاده می کنند.
شاید تفکرعموم بر این باشد که چینی ها اجناس بی کیفیت تولید می کنند ، ولی باید به این امر واقف باشید که چینی ها هر روز خلاقتر می شوند و اجناس با کیفیت تر تولید می کنند. آن ها بسیار خوش بین بوده و اجازه نمی دهند، سیاست ها و افکار منفی، ذره ای انحراف در مسیر رسیدن به هدفشان ایجاد نمایند.شایان ذکر است که چینی ها به کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی نیز بسیار اهمیت می دهند. آن ها معتقدند که هر خانه، یک کارخانه و هر کارخانه، یک خانه است و با همین شعار توانسته اند، جهش اقتصادی خود را با گسترش و حمایت از کارآفرینان خانگی تجربه کنند.
تمامی عوامل مذکور سبب می شود که شهروندان چینی ، اشتیاق بسیار بالایی برای رسیدن به موفقیت داشته باشند و از امتحان کردن شانس خود و دست زدن به ریسک های بزرگ لذت می برند. نسل جدید کارآفرینان چینی کسانی هستند که با هزینه ی پایین و با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در اقتصاد خود، نقش بزرگی ایفا می کنند. چرا که آنان بر این عقیده اند که سرمایه گذاری های کوچک برای آزمون و خطا بهترند. به همین دلیل استارتاپ های چینی سریع تر از همتایان آمریکایی خود رشد می کنند.
بطور کلی خانواده نقش فعال در توسعه ی شرکت های چینی بازی می کند و به عنوان یکی از ارکان اصلی راه اندازی و توسعه کسب و کار در این کشور محسوب می شود. بیشتر کارآفرینان، دست کم یکی از اعضای خانواده ی خود را وارد چرخه ی مالی خود در کسب و کار می نمایند واصولا والدین فعال در تجارت یا مشاغل مشابه آن، کودکان را در دوران رشد برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی درگیر می کنند. چینی ها با عملکرد منحصر به فرد خود به جهانیان در عمل ثابت نموده اند که می توانند جز قدرت های برتر و تعیین کننده ی اقتصاد جهان باشند.
سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم