آخرین اخباراقتصادی

مکانیزم توکن سوزی شیبا و تأثیر آن بر قیمت SHIB

 

مکانیزم توکن سوزی شیبا و تأثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال، موضوعی است که قرار است در این مقاله بررسی کنیم. شیبا اینو (Shiba Inu) با توکن اختصاصی SHIB، یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های میم کوینی دنیاست که از یک نژاد سگ ژاپنی الهام گرفته و علاوه‌بر محبوبیت‌اش به‌عنوان میم کوین، به‌خاطر برخی ویژگی‌ها و کاربردها نیز مورد‌توجه است. یکی از ویژگی‌هایی که جامعه پرشور شیبا اینو برای محبوبیت بیشتر آن در نظر گرفته، مکانیزم توکن سوزی شیبا است که در ادامه بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد.

مروری مختصر بر شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا اینو (Shiba Inu) با توکن اختصاصی SHIB در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط فردی ناشناس با نام مستعار ریوشی (Ryoshi) راه‌اندازی شد. قیمت ارز در ابتدای راه‌اندازی حدود صفر دلار بوده و کل عرضه آن هم که معادل یک کوادریلیون بوده یک‌جا انجام شده است.

مکانیزم توکن سوزی شیبا و تأثیر آن بر قیمت SHIB

جالب است بدانید که ریوشی، هدف خود از راه‌اندازی شیبا اینو را «ارزیابی واکنش مردم در قبال دارایی دیجیتالی که هیچ‌گونه پشتوانه‌ای ندارد، کسی حامی آن نیست و تبلیغی هم برایش صورت نگرفته» عنوان کرده است!

شیبا اینو، بدون بلاکچین اختصاصی و در قالب یک توکن ارائه شده و برای انتشار، از شبکه اتریوم (Ethereum) و استاندارد  ERC-20 استفاده می‌کند. ارزی که طبیعتاً به‌خاطر ماهیت میم‌کوینی‌اش بدون وایت پیپر حرفه‌ای و فنی است و صرفاً یک کتابچه طنزآمیز برایش منتشر شده که در آن، از شیبا تحت عنوان «قاتل دوج کوین» نام برده شده است.

جالب است بدانید که از کل عرضه یک کوادریلیون واحدی شیبا اینو، ۵۰ درصد توکن‌ها در قالب نقدینگی وارد استخرهای یونی سواپ (Uniswap) شده و ۵۰ درصد مابقی نیز به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) – خالق اتریوم – اهدا شده است! توکن‌هایی که بعداً در سال ۲۰۲۱ میلادی به صندوق کمک به هند برای مبارزه با کووید اهدا شده و از گردش خارج شده‌اند.

اما در مورد مکانیزم توکن سوزی شیبا و تأثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال، با پیش‌درآمدی که بر این پروژه داشتیم، در بخش‌های آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

توکن سوزی چیست؟

همان‌طور می‌دانید، قیمت یک ارز دیجیتال در سطح بازار، به‌ویژه میم کوین‌هایی مثل شیبا اینو و دوج کوین که عملاً کاربرد خاصی ندارند، به عرضه و تقاضای آن‌ها بستگی دارد.

توکن سوزی چیست؟

در‌صورتی‌که عرضه بیش از حد بوده باشد، احتمالاً توکن ارزش پایین‌تری خواهد داشت. یکی از راه‌های کاهش سطح عرضه و در‌واقع تعداد توکن‌های در گردش برای پروژه‌های کریپتویی نیز حذف دائمی آن‌ها از شبکه است که توکن سوزی نام دارد. در‌واقع، توکن سوزی فرایند حذف دائمی تعدادی از توکن‌های در گردش است تا عرضه کلی آن را کاهش داده و تورم در قیمت توکن را کنترل کند.

نحوه انجام فرایند توکن سوزی هم به این صورت است که بخشی از توکن‌های در گردش، به یک آدرس خاص ارسال می‌شوند که کلید خصوصی آن در دسترس نیست! در‌نتیجه توکن‌های مورد‌نظر برای همیشه از دسترس و گردش خارج می‌شوند و بی‌مصرف و به‌عبارتی سوخته خواهند بود.

مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو

یکی از سوالاتی که توسط جامعه شیبا اینو مطرح شده و بسیار مورد توجه بوده، این سوال است که «چه می‌شود اگر یک ارز دیجیتال به‌طور کامل توسط جامعه‌اش اداره شود»؟!

تا حد زیادی، شیبا اینو سعی کرده است این اداره کامل توسط جامعه را رعایت کند. طی سال‌های گذشته، جامعه پرشور شیبا که با نام مستعار ارتش شیبا (The Shib Army) نیز شناخته می‌شود، برای افزایش محبوبت این ارز دیجیتال و ارتقای تقاضا برای آن کارهای زیادی انجام داده؛ همان‌طور که برای کاهش یا کنترل عرضه آن هم تمهیداتی را اندیشیده که یکی از آن‌ها، مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو (Shiba Inu Burn) بوده است.

در بخش ابتدایی مقاله، اشاره شد که ۵۰ درصد از کل عرضه شیبا اینو، در سال ۲۰۲۰ میلادی به ویتالیک بوترین، خالق اتریوم اهدا شد. بوترین هم اقدام به توکن سوزی کرده و بیش از ۹۰ درصد توکن‌های اهدایی شیبا را از گردش خارج کرد. این تعداد توکن‌های شیبا چیزی در حدود ۴۱۰تریلیون واحد بود که حدود ۴۰ درصد از کل عرضه را تشکیل می‌داد.

مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو

پس از این توکن سوزی، قیمت ارز شیبا تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و همین باعث شد تا سرمایه‌گذاران شیبا اینو و جامعه آن خوشنود شوند.

برخلاف بسیاری از دیگر پروژه‌های مشابه، هیچ‌گونه برنامه زمانی یا روال دقیقی برای مکانیزم توکن سوزی شیبا در نظر گرفته نشده است. مکانیزم توکن سوزی شیبا به‌صورت تلفیقی از روش دستی و خودکار انجام می‌شود.

برنامه توکن سوزی شیبا، در بلاکچین این پروژه که شیباریوم (Shibarium) نام دارد گنجانده شده است. بخشی از توکن‌های شیبا اینو که در قالب کارمزدهای تراکنش‌‌ها استفاده شده‌اند، طی این برنامه به‌صورت خودکار سوزانده می‌شوند. این در حالی است که همه دارندگان و سرمایه‌گذاران شیبا نیز می‌توانند با استفاده از بلاکچین شیباریوم به سوزاندنِ دستی توکن‌های خود اقدام کنند.

تأثیر مکانیزم توکن سوزی شیبا روی قیمت

تا این بخش از مقاله، در موردخودِ توکن شیبا و همین‌طور مکانیزم توکن سوزی آن صحبت کردیم. اما اکنون یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است بررسی کنیم، تأثیر مکانیزم توکن سوزی روی قیمت شیبا اینو است. ببینیم که توکن سوزی، چه اثراتی روی اکوسیستم شیبا اینو خواهد داشت؟

پویایی عرضه و تقاضا

در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم که توکن سوزی، یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش و کنترل عرضه یک ارز دیجیتال است.

از یک سو، مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو با کاهش مداومِ توکن‌های در گردشِ این ارز دیجیتال، از تورم آن جلوگیری کرده و منجر به افزایش قیمت آن در سطح بازار می‌شوند. از سوی دیگر، توکن سوزی یک روش کسب درآمد از شیبا اینو برای دارندگان آن است که باعث می‌شود جامعه آن رفته‌رفته بزرگ‌تر شده و تقاضا برایش افزایش پیدا کند.

برانگیزی احساسات و طمع بازار

احساسات سرمایه‌گذاران و همین‌طور ترس و طمعی که در آن‌ها وجود دارد، از دیگر معیارهایی هستند که می‌توانند تعیین‌کننده نوسانات قیمتی یک ارز دیجیتال در بازار باشند.

تأثیر مکانیزم توکن سوزی شیبا روی قیمت

زمانی که فرایند توکن سوزی شیبا اتفاق می‌افتد، این حس در سرمایه‌گذاران برانگیخته می‌شود که تعداد توکن‌های شیبا مرتباً در حال کاهش است، قرار است کمبود آن در بازار اتفاق بیفتد و قیمت به‌زودی افزایش خواهد یافت! همین روند باعث می‌شود تا تقاضا برای این ارز دیجیتال بالاتر رفته و در‌نتیجه قیمت آن روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

شیبا سواپ و صرافی‌های غیر‌متمرکز

شیبا سواپ (Shiba Swap) صرافی اختصاصی پروژه شیبا اینو است. این پلتفرم، یک صرافی غیر‌متمرکز (DEX) است که روی اکوسیستم شیبا اینو ساخته شده و به‌طور بالقوه تحت‌تأثیر توکن سوزی شیبا قرار دارد.

با کاهش تعداد توکن‌های در گردش شیبا اینو و برانگیزی احساسات و طمع بازار، تعداد بیشتری از کاربران سعی می‌کنند این ارز دیجیتال را خریداری کرده یا آن را معامله کنند. در‌نتیجه، به‌صورت مداوم و در سایه مکانیزم توکن سوزی، شاهد افزایش تعداد کاربران و رشد شیبا سواپ و سایر صرافی‌های غیر‌متمرکز خواهیم بود.

جمع‌بندی

شیبا اینو (Shiba Inu) با توکن اختصاصی SHIB، میم‌کوینی با الهام از سگ ژاپنی شیبا و رقیب سرسختی برای دوج کوین است که در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط فردی ناشناس با نام مستعار ریوشی (Ryoshi) راه‌اندازی شد. قیمت ارز در ابتدای راه‌اندازی حدود صفر دلار بوده و کل عرضه آن هم که معادل یک کوادریلیون بوده یک‌جا انجام شده است.

۵۰ درصد از این مقدار عرضه، به ویتالیک بوترین، خالق اتریوم اهدا شده و ۵۰ درصد مابقی توکن‌ها نیز در قالب نقدینگی وارد استخرهای یونی سواپ (Uniswap) شده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی، زمانی‌که ویتالیک بوترین ۹۰ درصد از توکن‌های اهدایی خود را سوزانده و از گردش خارج کرد، قیمت این ارز دیجیتال با افزایش ۴۰ درصدی روبه‌رو شد که توجه سرمایه‌گذاران و جامعه شیبا را جلب کرد.

در نتیجه، برای کنترل تورم ارز و کاهش عرضه آن، جامعه شیبا مکانیزم توکن سوزی را ایجاد کرد. فرایندی تلفیقی از سوزاندن دستی و خودکار، که برنامه دقیق و مشخصی ندارد. در متن مقاله در‌مورد مکانیزم توکن سوزی شیبا و تأثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال به تفصیل صحبت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا