کارآفرینی به سبک “جک ما”
با شنیدن نام علی بابا، برای اکثر نسلها، تصویر کارتون معروف بازرگان مشهوری تداعی می شود که به روستاییان کمک می کرد. اما امروز، علی بابا؛ بزرگترین شرکت کسب و کار الکترونیک در چین می باشد که در واقع بین مصرف کننده ها و کسب و کارها ارتباط برقرار
می کند. مدل کسب و کار و شکل گیری امپراطوری علی بابا، می تواند یکی از الهام بخش ترین داستان ها برای جوانانی باشد که به تازگی پا به عرصه ی کارآفرینی نهادهاند. «باید اسمی انتخاب می کردم که در عین منحصر به فرد بودن، برای مردم همه ی جهان آشنا باشد و به علاوه، تلفظ آن برای ملت ها با زبان های مختلف راحت باشد» آنچه بیان شد، توضیحی است که “جک ما” یکی از بنیانگذاران و مرد اول شرکت “علی بابا” درباره نام شرکتش داده است. “جک ما “در سال ۱۹۶۴ در شهر هانگژوی چین در خانواده ایی با وضعیت مالی متوسط به دنیا آمد و بر خلاف بزرگان عرضه فناوری، مارک زاکربرگ، بیل گیتس و استیو جابز، تحصیل در دانشگاه را برای کارآفرینی رها نکرد. او وقتی شرکت “علی بابا” را راه انداخته بود، همزمان مشغول درس خواندن در رشته MBA بود تا راه و رسم تجارت را یاد بگیرد. از اینرو، بسیاری از کارشناسان جک ما را یک محصول دانشگاهی می دانند تا بازار کار.
اغلب ما ،هرگاه با شکست مواجه میشویم، امید خود را از دست می دهیم، اما “جک ما” در مسیر زندگی اش بارها و بارها، شکست را تجربه کرد. آنطورکه خودش در مصاحبه ها گفته از امتحانات مدرسه گرفته تا ورودی دانشگاه و استخدام در شرکت ها، بارها و بارها رد شده و با در بسته روبرو شده است. جالب است بدانید که “جک ما” در بیش از ۳۰ مصاحبهی شغلی رد شد. از بس که در آزمون ورودی مشاغل (از KFC تا اداره پلیس) شرکت کرده و قبول نشده، نهایتا تصمیم گرفت به تدریس زبان انگلیسی بپردازد و فقط ده پوند دستمزد میگرفت که تفاوت چندانی با ده دلار نداشت. او در خاطراتش این چنین میگوید: از درآمد معلمی راضی نبودم و از طرفی از دانش رایانه و برنامه نویسی نیز چیزی سردر نمی آوردم، اما طی سفری که به آمریکا داشتم برای اولین بار از اینترنت استفاده کردم و توانستم توانمندیهای بینظیر آن را درک نمایم. وی که پتانسیلهای بالای اینترنت و وبسایتها را به خوبی درک کرده بود، تصمیم به تاسیس شرکتی تحت عنوان “علی بابا” گرفت. او به همراه ۱۸ نفر از دوستانش در آپارتمان شخصی خود کارش را شروع کرد و در نهایت این سایت در ۱۹۹۳ شرکت
“علی بابا “را با هدف گسترش خرید و فروش اینترنتی در میهن چین و با راهاندازی سایت Alibaba.com پایه گذاری کرد و به تدریج برای گسترش آن در سطح جهان تلاش شد. این شرکت هم اکنون، بیش از ۳۰ هزار کارمند و صدها میلیون مشتری دارد.
کارآفرینی اینترنتی فقط یک روش کسب و کار تازه در اینترنت نیست. این کارآفرینی حتی صرفا یک ابزار اشتغالزایی میتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تازه هم نیست. بلکه کارآفرینی اینترنتی؛ ترکیبی منسجم از هنر و فناوری است که می تواند با نیازسنجی و فرصت سازی بهینه، نیازهای بازار را برمبنای پتانسیل فناوری اطلاعات فراهم و زمینه اشتغالزایی خیل زیادی از مشتاقان این حوزه را فراهم نماید.
در هر صورت پرتال هایی مانند “علی بابا “که مظاهری از کارآفرینی دیجیتالی در فضای مجازی هستند، فرصتآفرینی برای کسب و کارهای بزرگ را فراهم می کنند تا از طریق بستر مجازی، بازاریابی کرده و به فروش محصولات و خدمات مشغول شوند. مطالعه زندگی نامه “جک ما” نشان می دهد که یکی از دلایل عمده ای که منجر به این می شود که افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در تولید یک محیط کارآفرین و بستر سازی یک کسب و کار اینترنتی با شکست و یا موفقیتهای بسیار ضعیف روبرو می شوند، آن است که به اندازهی کافی اطلاعات در باره ی آن فناوری نداشته و طرز ارائه ی آن را در محیط کار نمی شناسند و به همین علت مشتریان از کسب و کار آنان استقبال نمی کنند.
“جک ما “یک کارآفرین خود ساخته است که همچون سایر کارآفرینان مشهور،ارثی به جزدانش نداشت و مدیریت اثربخش دانش، یکی از رازهای موفقیت
“جک ما” بود. کارآفرینان جوان باید به یاد داشته باشید که ایدهها و رویاهای خود را پرورش دهید و هرگز تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید. چرا که فرصت های زیادی
پیش روی ماست. اگرچه نمی توان،تمام آن ها را به دست آورد، اما اگر تنها یک فرصت خوب را بدست آورید، برای پیشرفت تان کافی است.
مهندس سینا شکورزاده
Sina.shakoor@gmail.com