آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

همه کاربردهای ورق فلزی در ساختمان

بسیاری از افرادی که در فعالیت‌های ساختمانی درگیر شده‌اند و یا علاقمند به موضوعات مربوط به ساخت و ساز هستند، پرسش‌ها و دغدغه‌های فراوانی در این خصوص دارند. برای نمونه می‌خواهند بدانند سقف کاذب استرچ متال چیست؟بررسی قیمت نمای فلزی ساختمان و یا دسترسی به لیست قیمت ورق‌های فلزی نیز برای این افراد پر اهمیت به نظر می‌رسد. یکی از مهمترین دغدغه‌های آن‌ها هم بررسی موارد کاربرد ورق فلزی در ساختمان است.

همان‌طور که می‌دانید ورق‌های فلزی و یا فلزات ورقه‌ای در ضخامت‌هایی در حدود ۶ میلی‌متر تولید شده و امکان ساخت آن‌ها به روش نورد گرم و سرد وجود دارد. این ورق‌ها را می‌توانند پرچ کاری، سوراخ کاری، برشکاری و…. کرده و در مصارف و صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار دهند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صنعت ساخت و ساز است.  در این مقاله به همه کاربردهای ورق فلزی در ساختمان اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

ورق فلزی نمای ساختمان

انواع ورق‌های فلزی

پیش از اینکه به موارد کاربرد ورق فلزی در ساختمان اشاره شود باید بدانید که این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند. به همین دلیل موارد مصرف و کاربرد آن‌ها در ساختمان نیز متفاوت و متغیر است. قیمت نمای فلزی ساختمان نسبت نوع ورق ها نیز متغیر است.

از جمله این محصولات می‌توان به فولاد ضد زنگ و یا زنگ نزن، گالوانیزه، ورق سیاه و روغنی و… اشاره کرد که هر یک از ویژگی‌های خاص خود برخوردار شده‌اند. فرقی نمی‌کند که ورق مد نظر شما کدام یک از محصولات ذکر شده باشد.

در هر صورت استفاده از آن‌ها در صنعت ساخت و ساز به دوام سازه و استحکام آن کمک کرده و می‌توان گفت نقش محوری در این صنعت دارند. در ادامه به شرح مختصر برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

فولاد ضد زنگ

به فولاد ضد زنگ استنلس استیل نیز گفته می‌شود و منظور از آن گروهی از آلیاژ‌ها هستند که خواص منحصر به فردی دارند. برای تولید این محصولات از میزان بالای کروم یعنی چیزی معادل ۱۲ درصد استفاده می‌شود تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی تضمین گردد.

در واقع وجود کروم در این محصول به تقویت فولاد ضد زنگ کمک رسانده و به افزایش استحکام آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی منجر می‌شود. در حال حاضر از این ورق در ساخت سازه‌های بلند، پل‌ها و… استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید.

چراکه به دلیل داشتن مقاومت قابل توجه در برابر عوامل مخربی مانند زنگ زدگی و یا خوردگی، عمر مفید سازه را افزایش می‌دهد. پس با کمک آن نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف بابت تعمیرات و نگهداری از سازه خود نخواهید داشت.

این فولاد مقاومت بالایی هم در برابر آتش داشته و لذا می‌توانید از آن در ساخت بناهایی استفاده کنید که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند. استفاده از این ورق علاوه بر افزایش مقاومت و دوام سازه به زیبایی آن هم منجر می‌گردد و ظاهر مطلوبی به دست می‌آورد.

از دیگر موارد کاربرد این نوع ورق فلزی در ساختمان می‌توان به استفاده از آن در تزیینات خانگی اشاره کرد. در حال حاضر از این محصول در ساخت دستگیره درب‌ها، نرده پله‌ها و دیوار آسانسور استفاده کرده و از خاصیت انعطاف پذیری آن بهره‌مند می‌شوند.

ورق فلزی پانچ متال

ورق سیاه

این ورق تحت فرایندی به نام نورد گرم به وجود می‌آید و بیش از دمای تبلور مجدد خود گرما دریافت می‌کند. پس از آن از غلطک‌هایی عبور کرده و ضخامت و شکل مورد نظر را به دست می‌آورد. از ورق سیاه می‌توانند  در بخش‌هایی مانند تیرها و ستون‌ها و صفحات استفاده کنند.

از آنجایی که این ورق فلزی استحکام و چقرمگی بالایی دارد و یکپارچگی ساختاری آن قابل توجه است، می‌توان از آن در ساخت انواع پل، ساختمان‌های صنعتی، پروژه‌های زیربنایی، ساختمان‌های مرتفع و آسمان خراش‌ها و…. استفاده کرد.

ورق روغنی

ورق فلزی روغنی با فرایند نورد سرد به وجود می‌آید و با یک لایه نازک از روغن پوشانده می‌شود تا مقاومت بالایی در برابر خوردگی به دست آورد. این لایه روغن  علاوه بر این، نقش یک روان کننده در طول فرایندهای دیگر ساخت را بر عهده می‌گیرد.

در حال حاضر از این ورق در ساخت و ساز به منظور دستیابی به اهداف معماری و طراحی دکوراسیون داخلی استفاده‌ می‌شود و این محصول در سیستم‌های روکش و سقف کاربرد دارد. چراکه در این بخش‌ها جذابیت و زیبایی اهمیت زیادی داشته و دوام و ماندگاری آن‌ها هم مهم است.

ورق‌های روغنی نورد سرد سطح صاف و زیبایی هم دارند و جلوه‌ای براق و مدرن به محیط مد نظر ارائه می‌دهند. این ورق‌ها ابعاد و اندازه‌های دقیقی داشته و از خاصیت شکل پذیری هم برخوردار شده‌اند. پس می‌توانند از آن‌ها در پانل‌های دیواری، موارد تزیینی، سقف فلزی و…. نیز استفاده کنند.

ورق گالوانیزه

ورق فلزی گالوانیزه با یک لایه محافظ پوشانده شده و تحت فرایندی به نام گالوانیزاسیون به وجود آمده است. پوشش این ورق کمک می‌کند تا دچار خوردگی نشده و این محصول در برابر زنگ زدگی و هوازدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

در ساخت و ساز از این ورق استفاده‌های زیادی به عمل آمده و این ورق کاربردهای فراوانی در سیستم سقف و روکش دارد. از ورق گالوانیزه می‌توانند در محیط‌هایی مانند مناطق ساحلی نیز استفاده کنند که ساختمان‌های آن‌ها در معرض آب شور بوده و یا ممکن است در تماس با عوامل خورنده واقع شوند.

سقف کاذب

پایان بندی

انواع مختلفی از ورق فلزی در بازار وجود دارد که هر کدام از خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار شده و موارد کاربرد و مصارف فراوانی هم به خود اختصاص داده‌اند. یکی از پرکاربردترین مصارف انواع ورق فلزی استفاده از آن‌ها در صنعت ساخت و ساز است.

چراکه این محصولات دوام و مقاومت و استحکام بالایی داشته و به همین دلیل و با استفاده از آن‌ها سازه دوام قابل توجهی به دست می‌آورد. در این مقاله به برخی از این ورق‌های فلزی اشاره کرده و دلایل و موارد کاربرد آن‌ها در صنعت ساخت و ساز را مورد بررسی قرار دادیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم. برای دریافت لیست قیمت پانچ متال به وبسایت نمادیزاین گرد آورنده این مقاله مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا