آخرین اخبارسیاسی

تعریضی بر مناظرات انتخاباتی

سید محمد صادق میرمحمدی

 

 

مناظرات انتخاباتی شروع شده و هر کدام از نامزدها به تشریح برنامه‌های خود می‌پردازند. در اینجا دو سوال مهم در ذهن جامعه شکل گرفته که یک، رئیس جمهور آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. ابهام در این سوال این است، اصولا چرا ما در ایران دنبال ویژگی‌های شخصیتی افراد برای پست‌های مهم هستیم. برخی اسم آنرا پوپولیسم یا عوام‌گرایی می‌نامند. یعنی به جای بررسی و تحلیل مهارت‌های شخص برای اداره آن سمت، به قضاوت در ویژگی‌های شخصیتی او می پردازند. مثلا ساده زیستی شخص بجای توانایی او برای هدایت آن سمت، ملاکی برای اصلح بودن او می‌شود.

رئیس جمهور آینده چه توانایی، چه تیم همراهانی، چه علم و مهارتی باید داشته باشد؟. سوال اینجاست، چه رابطه‌ای بین توانایی، مهارت و تیم همراهان، با موفقیت یک مدیر دولت وجود دارد. در جواب باید گفت ، تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که رابطه گفته شده را تایید می‌کند اما میزان اثرگذاری آن مشخص نیست. در تحلیل مطلب بالا باید گفت که، بوده اند رئیس جمهورهایی که شخصیت ساده زیست و مورد اقبال جامعه را داشتند اما در پست خود موفق نبودند و بوده اند رؤسایی که همراهان قوی، مدرک دانشگاهی بالا و مهارت‌های بالای مدیریتی داشتند اما موفق نبودند. بنابراین سوال اصلی این است که ویژگی‌های شخصیتی مناسب پست ریاست جمهوری چیست و مهارت‌ها و میزان دانایی او و رشته دانشگاهی او باید چه باشد.

به نظر نگارنده، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران باید دارای ۵ ویژگی شخصیتی و ۵ خصوصیت مهارتی و اکتسابی باشد. رئیس جمهور آینده ایران، ادبیاتش باید مردم پسند باشد تا جامعه را همراه کند، شجاع و ثابت قدم باشد تا اهداف خود را به پیش ببرد، اهل مشورت زیاد برای انتخاب درست سیاست‌ها باشد. جنگجو و خستگی ناپذیر برای رسیدن به اهداف خود باشد. دارای خطوط قرمز ذهنی در تصمیم‌گیری‌های خود باشد.

در مورد خصوصیات اکتسابی رئیس جمهور آینده ایران باید گفت، او بهتر است پزشک، روحانی، وکیل، اقتصاددان، جامعه شناس، و مدیریت خوانده و نظامی نباشد. ترجیحا مهندس، یا مدیریت خوانده‌ای که لیسانس مهندسی داشته باشد و یا mba خوانده‌ای که لیسانس مهندسی دارد باشد، بنظر بهتر است. اطرافیان او را نباید طیف خاصی تشکیل دهند، و در دستگاه او باید جوانان، سالخوردگان، استادان دانشگاه، با تجربه‌ها، تازه واردها و زنان زیادی وجود داشته باشند. اطراف او نباید سیاسیون قدیمی زیادی وجود داشته باشند و اکثریت را تشکیل بدهند. از لحاظ فیزیکی شرایط مساعد و روح و روان مثبت‌گرا و کودک درون فعالی داشته باشد. ای کیو بالا مهم ترین توانایی اکتسابی او باید باشد. آی کیو بالا تاثیری بر این جایگاه ندارد. و مهارت کاریزماتیک شخصیتی را باید در طول زندگی فرا گرفته باشد.این ده خصوصیات ذاتی و اکتسابی بنظر می‌رسد که می تواند یک فرد متعهد و متخصصی را به عنوان یک رئیس جمهور تراز معرفی نماید.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا